مطالعه داکینگ مولکولی ترکیبات فیتواستروژنی گل راعی(.Hypericum perforatum L) و شوید(.Anethum graveolens L) با دو ایزوفرم رسپتور استروژنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استروژن ها نقشی اساسی در رشد، توسعه و نگهداری طیف متنوعی از بافت ها دارند. پاسخ های فیزیولوژیکی به هورمون استروژن در بافت های ویژه به واسطه حداقل دو ایزوفرم رسپتور استروژنی آلفا(ERα)  و بتا (ERβ) در بافت های خاص می باشد. امروزه گیاهان دارویی به دلیل ارزان تر بودن و عوارض جانبی کمتر نسبت به داروهای سنتتیک، کاربرد زیادی در درمان و کنترل بیماری ها دارند، از جمله این گیاهان، گل راعی (.Hypericum perforatum L) و شوید (.Anethum graveolens L) می باشد. گل راعی موثر بر سندرم پیش از قاعدگی و گیاه شوید به عنوان قاعده آور، موثر بر هورمون های جنسی و دیسمنوره می باشد. هدف اصلی این پژوهش تعیین و مقایسه برهمکنش مولکولی ترکیبات فیتواستروژنی گل راعی و شوید با دو ایزوفرم رسپتور استروژنی با استفاه از روش داکینگ مولکولی بود.
 

روش بررسی

این مطالعه داکینگ مولکولی در سال 1400 انجام شد. برای محاسبات برهمکنش مولکولی، با هدف بررسی بیشتر تاثیرات احتمالی هورمونی ترکیبات فیتواستروژنی گیاهان مورد مطالعه از روش داکینگ مولکولی استفاده شد. بررسی جایگاه اتصال نظری ترکیبات فیتواستروژنی فلاونوییدی فیستین، کامپفرول، کویرسیتین و میریستین، رسوراترول، تترامتیل استیلبن، ترانس آنتول، لیمونن و جنیستیین به عنوان یک آگونیست یا آنتاگونیست استروژنی با ERα و ERβ انجام شد و اسید آمینه های درگیر در برهمکنش، انرژی آزاد اتصال و ثابت اتصال تعیین شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای مختلف و مقایسه با نتایج مقالات مرتبط تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

با بررسی انرژی اتصال و کنفورماسیون های مختلف ترکیبات فیتواستروژنی در ERs، فیستین، کامپفرول، کویرسیتین، میریستین و رسوراترول به عنوان بهترین لیگاندهای بالقوه انتخاب شدند. نتایج تایید می کند که این ترکیبات از نظر استریکی نسبتا با محل قرارگیری در اکتیوسایت(جایگاه فعال) اشغال شده به وسیله آگونیست اندوژن 17β استرادیول به عنوان آگونیست کامل و آگونیست نسبی جنیستیین سازگار هستند. نتایج شواهدی از اتصال ترکیبات فیتواستروژنی این گیاهان به ERα و ERβ با انرژی آزاد اتصال -5.29 تا -8.47 کیلوکالری بر مول و ثابت اتصال 131.62 µM تا 614.61 nM و برهمکنش آنها با اسیدآمینه های کلیدی اکتیوسایت شامل Glu353، Arg394 و His524 ازERα  و Glu305، Arg346 و His475 از ERβ به عنوان آگونیست نسبی فراهم می کند.

نتیجه گیری

برهمکنش بهترین ترکیبات فیتواستروژنی مورد بررسی با اسیدآمینه های کلیدی اکتیوسایت ERs مانند آگونیست نسبی جنیستیین مطلوب می باشد. نتایج ارزشمند داکینگ مولکولی در شناسایی مهم ترین ترکیبات فیتواستروژنی، می تواند به عنوان نقطه شروع بهینه سازی در طراحی منطقی دارو در درمان بیماری های حساس به استروژن در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
915 تا 940
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!