توسعه مدل ریسک های حوزه منابع انسانی حوزه بهداشت و درمان با بکارگیری مرور نظام مند و تکنیک دلفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه مهم ترین سرمایه سازمان ها و میزیت رقابتی آنها منابع انسانیتوانمند و با کیفیت است. علیرغم این مهم به ویژه در بخش بهداشت و درمان، به ریسک های منابع انسانی پرداخته نشده است و در این زمینه خلاء تحقیقاتی و کاربردی قابل توجهی وجود دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی واعتبارسنجی ریسک های حوزه سرمایه انسانی در بخش بهداشت و درمان ارایه مدل جامع از این ریسک ها انجام می شود.

روش پژوهش

برای این منظور در گام اول ابعاد و شاخص های مدل ریسک های منابع انسانی با استفاده از روش مرور نظام مند، از ادبیات نظری استخراج گردید. پس از آن از تکنیک دلفی برای اعتبارسنجی و ارایه مدل نهایی ریسک های منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان استفاده شد.

یافته ها

در فاز اول و مررور نظام مند مدارک علمی 1050 مدرک در جستجوی اولیه به دست آمده که پس از پالایش 67 سند مرتبط یافت شده که با بررسی این اسناد 271 ریسک منابع انسانی شناسایی شد. پس از حذف موارد تکراری و ادغام موارد مشابه تعداد ریسک منابع انسانی به 139 ریسک تقلیل یافت که در فاز دوم و با روش دلفی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. پس از انجام 2 راند دلفی، 4 مضمون اصلی، 14 مضمون فرعی و 134 مفهوم در رابطه با ریسک های منابع انسانی حوزه بهداشت و درمان شناسایی و اعتبارسنجی شد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده از شناسایی و اعتبارسنجی ریسک های حوزه منابع انسانی در بخش بهداشت ودرمان ریسک های اصلی این حوزه شامل «ریسک سرمایه های انسانی»، «ریسک عملیاتی منابع انسانی»، «ریسک دیدگاه های کارکنان نسبت به واحد منابع انسانی» و «ریسک های فردی کارکنان واحد منابع انسانی» می باشد. مدل جامع ریسک های منابع انسانیدر حوزه بهداشت و درمان که در این پژوهش ارایه شده است می تواند ابزاری برای ارزیابی و اولویت بندی ریسک های منابع انسانی در سازمان های زیرمجموعه این بخش باشد و نتایج آن نیز می تواند مبنای انجام اقدامات مدیریت ریسک منابع انسانی در این سازمان ها قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2404129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!