اثر هشت هفته تمرین استقامتی فزاینده و مکمل مرزنجوش بر شاخص های التهابی در موش های صحرایی سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

التهاب عضلانی یا میوزیت یک توصیف کلی برای بروز التهابات مزمن و پی شرونده عضلات است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر هشت هفته تمرین استقامتی فزاینده به همراه مکمل مرزنجوش بر شاخص های التهابی عضلانی در موش های صحرایی سالم بود.

روش کار

در این مطالعه 27 سر موش صحرایی حدود دو ماه(250-200 گرم) به صورت تصادفی در سه گروه کنترل، تمرین استقامتی و تمرین استقامتی + مرزنجوش قرار گرفتند. برنامه تمرین استقامتی روی تردمیل به مدت هشت هفته، پنج روز در هفته، بدون شیب و هفته اول تا سوم هر جلسه به مدت 40 دقیقه و در هفته هشتم به مدت 60 دقیقه اجرا شد. مکمل مرزنجوش با استفاده از مخلوط آب به موش های گروه مکمل داده شد. یافته ها بر اساس آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل واریانس یک راهه در سطح معنی داری(05/0=p) با spss تجزیه تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد اختلاف معناداری بین سه گروه در میزان TNFα,IL-6, CK وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد میزان شاخص های التهابی بعداز فعالیت ورزشی بدون مکمل افزایش معناداری دارد، که در گروه استقامتی + مرزنجوش به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل بود. هم چنین، نتایج نشان داد اختلافی بین گروه تمرین استقامتی و استقامتی با مرزنجوش و گروه کنترل وجود دارد.

نتیجه گیری

تمرین استقامتی فزاینده همراه مصرف مرزنجوش احتمالا به خاطر وجود ترکیبات ضد اکسایشی سبب افزایش ظرفیت تام اکسیدانی و تعادل واکنش های ردوکس در مقابل رادیکال های آزاد تولیدی در اثر فعالیت بدنی شدید می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2404566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!