فهرست مطالب

پلاسما و نشانگرهای زیستی - سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 57، زمستان 1400)

نشریه پلاسما و نشانگرهای زیستی
سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 57، زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/16
  • تعداد عناوین: 10
|
  • شهرزاد نصیری سمنانی، نسترن قاسم پور* صفحات 1-11
    زمینه و هدف

    مقاومت دارویی باکتری ها در بیماری های عفونی باعث گردیده تا استفاده از گیاهان در درمان بیماری ها بیشتر مورد توجه واقع شود. هدف از این پژوهش بررسی اثرات عصاره های آبی-آلی برگ و ریشه علف هفت بند(Polygonum aviculare L) بر روی باکتری های بیماری زا در مدل حیوانی و آزمایشگاهی است.

    روش کار

    در این مطالعه پس از تهیه عصاره های آبی، اتانولی و استونی بخش های مختلف پودر علف هفت بند، میزان MIC و MBC عصاره ها بر باکتری ها با روش های رقت در براث و انتشار چاهکی در آگارتعیین گردید. مطالعه مدل حیوانی با تزریق صفاقی CFU/ml  5×105 از باکتری ها و 0.5سی سی از انواع عصاره ها با غلظت MIC تعداد کلونی های باکتری های طحالی پس از 7 روز با کشت بر روی محیط مولرهینتون آگار و مقایسه با پروتکل استاندارد شمارش گردید.

    یافته ها

    بالاترین میزان MIC و MBC بر روی استافیلوکوکوس اوریوس مربوط به برگ آبی و اتانولی به ترتیب 57 و 38 ، بر روی سودوموناس آیروژینوزا مربوط به ساقه و گل اتانولی به ترتیب 31و 27، بر روی کلبسیلا پنومونیه عصاره اتانولی برگ و ریشه  57 و 120میلی گرم بر میلی لیتر و بر روی استرپتوکوکوس پیوژنز عصاره استونی برگ 227 میلی گرم بر میلی لیتر بود. در مدل حیوانی، عصاره استونی برگ برای استافیلوکوک اوریوس CFU/ml 7.5×106 و عصاره اتانولی ساقه برای سودوموناس آیروژینوزا CFU/ml  8×107 ، برای کلبسیلا پنومونیه و استرپتوکوکوس پیوژنز عصاره اتانولی برگ و ریشه به ترتیب CFU/ml  7.5×103  و CFU/ml 3.6× 106 بود.

    نتیجه گیری

    عصاره های علف هفت بند اثر ضد میکروبی روی باکتری های مورد مطالعه دارند.

    کلیدواژگان: عفونت بیمارستانی، عصاره های علف هفت بند، اثرات ضد میکروبی، بیماری های عفونی
  • محمدرضا عباد سیچانی، پرنیا پورهادی، الهام مقتدایی* صفحات 13-22
    زمینه و هدف

    بیماری کبد چرب غیر الکلی که شیوع آن در جهان رو به افزایش یافته است، از جمله آسیب های مزمن کبدی می باشد که از استیاتوز تا سیروز کبدی را شامل می گردد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عصاره گیاه کینوا بر کبد چرب غیرالکلی ایجاد شده با رژیم غذایی پر چرب در همستر است.

    روش کار

    در این مطالعه تجربی 50 سر همستر به صورت تصادفی به گروه های تغذیه با رژیم پرچرب(40 سر) و گروه شاهد(10 سر) تقسیم شدند. بعد از 1 ماه تغذیه با رژیم پر چرب، همسترهای مبتلا به 4 گروه ده تایی تقسیم شدند. گروه تغذیه با رژیم پر چرب، 3 گروه دیگر دریافت کننده رژیم غذایی عصاره با دوزهای 400،200،100 میلی گرم بر کیلوگرم تقسیم و به مدت 2 ماه تحت تیمار با عصاره قرار گرفتند. در پایان کار هیستولوژی کبد ،فعالیت آنزیم های کبدی و پروفایل لیپیدی در سرم بررسی شد.

    یافته ها

    در همسترهایی که با رژیم پر چرب تغذیه شده بودند افزایش تری گلیسیرید و کلسترول سرم دیده شد(05/0 ≥p). تیمار با عصاره در دوزهای مختلف سبب تغییرات بیوشیمیایی معنی داری به جز در فاکتور تری گلیسیرید و کلسترول در نتایج آزمایشگاهی نشد. (05/0 ≥p). نتایج هیستوپاتولوژیک نیز اثرات مثبت تیمار با عصاره کینوا را مورد تایید قرار داد .

    نتیجه گیری

    تغذیه با رژیم غذایی پرچرب منجر به ایجاد بیماری کبد چرب گردید و تیمار با عصاره دانه کینوا سبب بهبود شاخص های این بیماری گردید.

    کلیدواژگان: دانه کینوا، رژیم غذایی پر چرب، همستر، کبد چرب غیر الکلی
  • راحیل جنتی فر، حمید پیروزمنش*، لیلا ناصر پور صفحات 25-35
    زمینه و هدف

    میواینوزیتول که یکی از اجزای تشکیل دهنده غشای سلول می باشد با خاصیت قوی آنتی اکسیدانتی خود پتانسیل بالایی در خنثی سازی آسیب های ناشی از انجماد دارد. هدف ازاین مطالعه بررسی اثر آنتی اکسیدان میواینوزیتول همراه با محیط فریز اسپرم بر پارامترهای اسپرمی می باشد.

    روش کار

    نمونه های 20 فرد مبتلا به آستنو تراتوز اسپرمی مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم در سه گروه: کنترل، اتجمادی، انجمادی+میواینوزیتول mg/mL 2 مورد ارزیابی قرار گرفت. پارامترهای اسپرمی از قبیل: میزان تحرک، مورفولوژی و قابلیت حیات به ترتیب با استفاده از استانداردهای(WHO)، تکنیک رنگ آمیزی پاپانیکولا و ایوزین-نکروزین استفاده شد، برای بررسی تمامیت غشای پلاسمایی از تکنیک تHOST و  هم چنین برای ارزیابی میزان شکستDNA از تکنیک هالو اسپرم در هر سه گروه استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج مطالعه نشان داد که انکوباسیون میواینوزیتول با محیط فریز اسپرم(انجماد+میواینوزیتول) موجب افزایش میزان تحرک و قابلیت حیات اسپرم ها می شود(0.05>P). هم چنین، افزایش معنی داری در میزان حرکت پیشرونده اسپرم پس از انکوباسیون میواینوزیتول با نمونه اسپرم(انجماد+میواینوزیتول)حاصل گردید(0.05>P). نتایج مطالعه حاضر نشان داد که انکوباسیون میواینوزیتول با محیط فریز اسپرم موجب کاهش معنی دار میزان آسیب DNA می گردد(0.05>P). تمامیت غشای پلاسمایی و پتانسیل غشای میتوکندری اسپرم نیز افزایش معنی داری در گروه انجماد+میواینوزیتول داشت(0.05>P). این درحالی است که مورفولوژی اسپرم ها تفاوت معنی داری را نشان نداد(0.05<P).

    نتیجه گیری

    نتایج ما نشان می دهد که میواینوزیتول می تواند اثرات مخرب ناشی از فرآیند انجماد-ذوب را کاهش دهد.

    کلیدواژگان: آستنوتراتوزواسپرمی، آنتی اکسیدان، میواینوزیتول، انجماد
  • عاطفه پایز* صفحات 37-44
    زمینه و هدف

    گیاهان دارویی کاربردهای وسیعی در حوزه های مختلف مخصوصا کنترل عفونت های میکروبی دارند اما بحث سمیت احتمالی آن ها باعث ایجاد نگرانی های زیادی در استفاده از این مواد در حوزه های مختلف صنعت و پزشکی شده است. این مطالعه در جهت روشن ساختن بخشی از این ابهامات و با هدف بررسی اثر تزریق داخل صفاقی عصاره بذر کتان بر فاکتورهای بیوشیمیایی، هماتولوژیکی و کبدی موش های صحرایی انجام شده است.

    روش کار

    در این مطالعه تجربی، 15 سر موش صحرایی ماده نژاد اسپیرال به صورت تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند.گروه اول به عنوان گروه شم،گروه دوم به عنوان گروه کنترل وگروه های سوم تا پنجم به عنوان گروه های آزمون به ترتیب با غلظت های 200 و 400 و 600 میلی گرم بر میلی لیتر از عصاره بذر کتان تیمار گردیدند. تیمار موش ها به مدت 10 روز ادامه یافت، سپس موش ها در روز یازدهم با بیهوشی در اتر بیهوش و خونگیری از قلب آن ها انجام شد. پارامترهای شاخص های بیوشیمیایی، خونی و میزان آنزیم لاکتات دهیدروژناز و سطوح پلاسمایی آنزیم های کبدی آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج این مطالعه تغییر چندانی در فاکتورهای بیوشیمیایی نشان نداد به جز کلسترول و تری گلیسیریدها که در گروه های تیمار عصاره کاهش معنی داری را نشان دادند. فاکتورهای خونی تغییر معنی داری را نشان ندادند اما در غلظت بالای عصاره آنزیم های کبدی افزایش یافتند.

    نتیجه گیری

    تزریق داخل صفاقی عصاره بذر کتان تاثیری بر فاکتورهای خونی و بسیاری از فاکتورهای بیوشیمیایی موش ندارند اما غلظت های بالای عصاره می تواند آنزیم های کبدی را تحت تاثیر قرار دهد.

    کلیدواژگان: آنزیمهای کبدی، بذر کتان، سلول های خونی، لاکتات دهیدروژناز، موش
  • زهرا الهیان فیروز، مجید باصری صالحی*، مسعود قانع صفحات 47-58
    زمینه و هدف

    از آنتی بیوتیک ها به طور گسترده ای در سراسر جهان استفاده می شود. بااین حال، به دلیل ظهور مقاومت آنتی بیوتیکی در طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها، استفاده از آن ها در سطح جهانی دچار شکست بزرگی شده است. استفاده از پروبیوتیک ها به عنوان درمان مکمل و جایگزین برای آنتی بیوتیک ها مطرح شده اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات پروبیوتیک های جداشده از مرغ های محلی بر بیان ژن های luxS, ctxM در اشریشیاکلی مقاوم به درمان بود.

    روش کار

    300 نمونه مدفوعی در فاصله اردیبهشت تا مهرماه سال 1399 از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی تهران اخذ شد و با محیط های کشت اختصاصی و آزمایش های بیوشیمیایی نمونه های اشریشیاکلی جداسازی شد و سپس توسط PCR با پرایمرهای اختصاصی وجود ژن های luxS و ctxM مورد شناسایی قرار گرفت. جهت استخراج سویه های بومی باسیلوس کوآگولانس و باسیلوس سوبتلیس محتویات روده تعداد 9 قطعه جوجه محلی که هیچ آنتی بیوتیکی مصرف نکرده بودند کشت، جداسازی و توسط روش های بیوشیمیایی و PCR شناسایی شد. سویه های تجاری باسیلوس سوبتلیس و باسیلوس کوآگولانس برای مقایسه اثرات با باکتری های بومی خریداری شده و در ادامه این سویه ها در کشت هم زمان با سویه های اشریشیاکلی مقاوم به درمان حاوی ژن های ctxm و luxs قرار گرفتند. جهت بررسی تاثیر این پروبیوتیک ها بر بیان ژن ها از ریل تایم PCR استفاده شد.

    یافته ها

    از 300 نمونه مدفوعی گرفته شده 40 جدایه(5/7 درصد) اشریشیاکلی به دست آمد؛ که 13 نفر از نمونه ها(5/32 درصد) مربوط به بیماران سرپایی و 27 نفر را(5/67 درصد) بیماران بستری تشکیل می دادند. همه ایزوله ها از زنان و مردان با رنج سنی بین 21 تا 62 سال جداشده بودند. 4 سویه اشریشیاکلی جداشده از بیماران حامل ژن های ctxM, luxS, بودند. جداسازی باسیلوس کوآگولانس و باسیلوس سوبتلیس از نمونه ها با آزمایش های بیوشیمیایی و مولکولی تایید شد. سویه تجاری باسیلوس کوآگولانس بیان ژن های، ctxM, luxS را به ترتیب به میزان 3/3 ، 2/7 برابر کاهش و سویه بومی بیان این ژن ها را به ترتیب 6/3 ، 2/2 برابر نسبت به گروه کنترل در باکتری اشریشیاکلی کاهش داد. نتایج آنالیز آماری نشان داد که بین حضور پروبیوتیک های بومی و تجاری موجود درکشت و کاهش بیان ژن های ctxM و luxS ارتباط معنی داری وجود دارد.

    نتیجه گیری 

    مصرف مکمل باسیلوس کوآگولانس و باسیلوس سوبتلیس با کم کردن بیان ژن های مقاومت باعث افزایش تاثیر آنتی بیوتیک ها بر اشریشیاکلی مقاوم به درمان می شوند.

    کلیدواژگان: پروبیوتیک، اشریشیاکلی، باسیلوس کوآگولانس، باسیلوس سوبتلیس ctxm، luxs
  • مریم سادات مشعشعی، سمیه بهلولی* صفحات 61-67
    زمینه و هدف

    استفاده مکمل های گیاهی وآنتی اکسیدان های طبیعی موجود در آن ها جهت پیش گیری و کنترل چاقی نسبت به داروهای شیمیایی و سنتزی رواج یافته و عوارض کمتری دارد. در این مطالعه اثر عصاره هیدروالکلی چویر بر شاخص های لیپیدی و آنزیم های کبدی  موش های صحرایی نر تحت رژیم غذایی پرچرب بررسی گردید.

    روش کار

    32 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار که به طور تصادفی مورد مطالعه تجربی قرار گرفتند. موش ها به یک گروه کنترل، دریافت کننده رژیم غذایی چرب و فاقد عصاره و گروه های دریافت کننده عصاره چویر با دوز های50، 100 و 200میلی گرم بر کیلوگرم تقسیم شدند. تیمارگروه ها به مدت 20 هفته انجام شد. پس پایان آزمایش میزان گلوکز سرمی، پروفایل لیپیدی شامل تری گلیسیرید، کلسترول،  LDLو  HDLو لپتین و آنزیم های کبدی ALP،  AST و ALT مورد سنجش قرار گرفت.

    یافته ها

    دوز های مختلف عصاره چویر موجب تغییرمیزان برخی از فاکتورهای لیپیدی و آنزیم های کبدی در گروه های مورد مطالعه نسبت به گروه کنترل تحت رژیم پرچرب شد. دوزهای مختلف عصاره چویر سبب کاهش معنی دار در سطح لپتین، گلوکز، تری گلیسیرید و آنزیم های کبدی(ALP/AST/ALT) شد. میزان LDL کاهش یافت. هم چنین میزان HDL افزایش یافت و در میزان کلسترول تغییری ایجاد نشد.

    نتیجه گیری

    عصاره چویر دارای اثرات بهبود دهنده در کاهش شاخص های لیپیدی و آنزیم های کبدی در موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب می باشد. مصرف روزانه چویر به عنوان چاشنی غذایی می تواند کاهش پروفایل لیپیدی در افراد چاق و کنترل چاقی در افراد گردد.

    کلیدواژگان: پروفایل لیپیدی، رژیم غذای پر چرب، چویر، عصاره هیدروالکلی، رت
  • ریحانه محبعلی، اکرم عیدی*، پژمان مرتضوی، محمدامین عدالت منش صفحات 71-83
    زمینه و هدف

    واریکوسل یکی از شایع ترین علل ناباروری در مردان دارد. مطالعات گوناگونی در خصوص درمان واریکوسل و تغییرات هورمونی بیضه ها صورت گرفته است. یکی از درمان های غیرتهاجمی واریکوسل درمان با گیاه زیرفون(Tilia platyphyllos L.) به عنوان یک دارویی در درمان زخم معده، اسپاسم و آرام بخش استفاده می شود. ترکیبات شیمیایی همانند ترپنوییدها و فلاونوییدها در گیاه زیرفون شناسایی شده است. هدف بررسی اثر عصاره گیاه زیرفون بر آسیب شناسی بیضه موش های صحرایی سالم و واریکوسلی انجام گرفت.

    روش کار

    در این تحقیق 48 سر موش صحرایی به صورت تصادفی در 8 گروه تقسیم شدند: کنترل سالم، گروه های سالم دریافت کننده عصاره زیرفون (50، 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن دریافت خوراکی، روزانه)، کنترل نابارور(جراحی واریکوسل)، گروه های واریکوسلی همراه با عصاره زیرفون(50، 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن دریافت خوراکی، روزانه). پس از 60 روز خون گیری و آزمایشات هورمونی و بافتی بیضه انجام شد و داده ها با آنالیز واریانس یک عاملی ارزیابی شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که میزان هورمون تستوسترون کاهش و میزان هورمون LH و FSH افزایش معناداری در حیوانات کنترل واریکوسل در مقایسه با کنترل سالم نموده است. تیمار عصاره زیرفون از تغییرات هورمون های جنسی جلوگیری کرده و سبب بهبود معناداری در میزان هورمون های جنسی و بافتی حیوانات نابارور شده است.

    نتیجه گیری

    ظاهرا زیرفون به عنوان عامل آنتی اکسیدانی در برابر آسیب های القاء واریکوسل در موش صحرایی عمل می کند.

    کلیدواژگان: زیرفون، واریکوسل، بیضه، موش صحرایی
  • مریم کریمی دهکردی*، فروغ محمدی، مجید غلامی آهنگران صفحات 85-94
    زمینه و هدف

    با توجه به اهمیت دوره انتقال گاوهای شیری در سیکل تولید و تحقیقات اندک در خصوص وضعیت اکسیداتیو در این دوران، هدف از این مطالعه بررسی وضعیت استرس اکسیداتیو در دوره انتقال در گاوهای شیری است.

    روش کار

    تعداد 42 راس گاو شیری هلشتاین از یکی از گاوداری های صنعتی در شهرکرد انتخاب شد. خون گیری در دو نوبت(دو هفته قبل و دو هفته بعد از زایمان) صورت گرفت و سرم برای اندازه گیری مالون دی آلدهید، گلوتاتیون احیا، آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز، گلوتایتون پراکسیداز و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور مقایسه میانگین هر یک از این پارامترها در قبل و بعد از زایمان از روش آماری T-test استفاده گردید.

    یافته ها

    میانگین مالون دی آلدهید خون بعد از زایمان(08/1 میکرومول در لیتر) در مقایسه با قبل از زایمان(772/0میکرمول در لیتر) افزایش یافت، هر چند از لحاظ آماری معنی دار نبود(05/0<p). میانگین ظرفیت تام آنتی اکسیدانی خون بعد از زایمان(19/374 نانومول در لیتر) در مقایسه با قبل از زایمان(6/442 نانومول در لیتر) کاهش معنی دار یافت(05/0>p). سطح گلوتاتیون خون بعد از زایمان(58/28 نانومول در لیتر) در مقایسه با قبل از زایمان(98/71 نانومول در لیتر) کاهش معنی دار یافت(05/0>p). هم چنین سطح آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز و گلوتایتون پراکسیداز بعد از زایمان نسبت به قبل از زایمان کاهش معنی داری داشت(05/0>p). 

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که گاوهای شیری در طول دوره انتقال در معرض استرس اکسیداتیو قرار گرفته، هر چند علایم بالینی را نشان نمی دهند. در نتیجه لزوم توجه به استفاده از آنتی اکسیدان ها در دوره انتقال از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

    کلیدواژگان: استرس اکسیداتیو، شاخص متابولیک، گاو شیری، دوره انتقال
  • سمیرا حسن پورسلیمانی، آسیه عباسی دلویی*، احمد عبدی، شیرین زیلائی بوری صفحات 97-111
    زمینه و هدف

    در بیماری دیابت، فرآیندهای التهابی نقش کلیدی را ایفا می کنند و همه عوارض ناشی از دیابت را تحت تاثیر قرار می دهند. التهاب با فرایند caspase-1 همراه است که سیتوکین های ضد التهابی IL-1β و IL-18 را فعال می کند و منجر به مرگ و میر پروتیین های التهابی می شود، که یکی از رخدادهای پیروپتوزیس است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شش هفته تمرین هوازی بر بیان ژن های درگیر در آپوپتوزیس بافت آیورت موش های سالم و دیابتی بود.

    روش کار

    بدین منظور، 40 سر موش صحرایی نر(8 هفته ای) پس از آشنایی با پروتکل تمرین به 4 گروه تقسیم شدند(10سر در هر گروه): 1) کنترل سالم، 2) کنترل- دیابت، 3) تمرین-دیابت و 4) تمرین-سالم. ابتدا مدل دیابت القاء شد سپس جهت گروه تمرینی 5 روز دویدن بر روی تریدمیل به مدت 6 هفته اجرا گردید. به دنبال 12 تا 14 ساعت ناشتایی و 72 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین، نمونه گیری بافت آیورت جهت تجزیه و تحلیل IL-1β، IL-18، Caspase-1 و NLRP3 با تکنیکPCR Real Time انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک راهه، در صورت مشاهده تفاوت معنی دار از آزمون تعقیبی توکی جهت تعیین محل اختلاف بین گروهی استفاده گردید(05/0≥ P).

    یافته ها

    القای دیابت منجر به افزایش معنی دار بیان ژن های IL-1β، IL-18، Caspase-1 و NLRP3 در بافت آیورت موش ها شد، که انجام تمرین هوازی سبب کاهش معنی دار این ژن ها شد. هم چنین انجام تمرین هوازی در موش های سالم نیز مقادیر بیان ژن های IL-1β، IL-18، Caspase-1 و NLRP3 بافت آیورت را کاهش داد.

    نتیجه گیری

    تمرین هوازی ممکن است به عنوان یک روش غیردارویی موثر برای بهبود التهاب ناشی از دیابت و جلوگیری از اختلالات عروقی مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: دیابت، تمرین منظم هوازی، پیروپتوزیس، .NLRP3
  • صمد امینی فر*، محمد نریمانی راد، حمید معین صفحات 113-120
    زمینه و هدف

    التهاب عضلانی یا میوزیت یک توصیف کلی برای بروز التهابات مزمن و پی شرونده عضلات است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر هشت هفته تمرین استقامتی فزاینده به همراه مکمل مرزنجوش بر شاخص های التهابی عضلانی در موش های صحرایی سالم بود.

    روش کار

    در این مطالعه 27 سر موش صحرایی حدود دو ماه(250-200 گرم) به صورت تصادفی در سه گروه کنترل، تمرین استقامتی و تمرین استقامتی + مرزنجوش قرار گرفتند. برنامه تمرین استقامتی روی تردمیل به مدت هشت هفته، پنج روز در هفته، بدون شیب و هفته اول تا سوم هر جلسه به مدت 40 دقیقه و در هفته هشتم به مدت 60 دقیقه اجرا شد. مکمل مرزنجوش با استفاده از مخلوط آب به موش های گروه مکمل داده شد. یافته ها بر اساس آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل واریانس یک راهه در سطح معنی داری(05/0=p) با spss تجزیه تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد اختلاف معناداری بین سه گروه در میزان TNFα,IL-6, CK وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد میزان شاخص های التهابی بعداز فعالیت ورزشی بدون مکمل افزایش معناداری دارد، که در گروه استقامتی + مرزنجوش به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل بود. هم چنین، نتایج نشان داد اختلافی بین گروه تمرین استقامتی و استقامتی با مرزنجوش و گروه کنترل وجود دارد.

    نتیجه گیری

    تمرین استقامتی فزاینده همراه مصرف مرزنجوش احتمالا به خاطر وجود ترکیبات ضد اکسایشی سبب افزایش ظرفیت تام اکسیدانی و تعادل واکنش های ردوکس در مقابل رادیکال های آزاد تولیدی در اثر فعالیت بدنی شدید می شود.

    کلیدواژگان: تمرین فزاینده، آسیب عضلانی، التهاب، مکمل گیاهی مرزنجوش
|
  • Shahrzad Nassiri Semnani, Nastaran Ghasempour * Pages 1-11
    Inroduction & Objective

    Drug resistance of bacteria in infections diseases has led to more attention to the use of plants in the treatment of diseases. The aim of this study was to investigate the effects of aqueous, organic extracts of leaves and roots of Polygonum aviculare L. on pathogenic bacteria in animal and laboratory models.

    Materials and Methods

    In this study, after preparing aqueous, ethanolic and estonian extracts of different parts of Polygonum aviculare L. powder, the MIC and MBC of the extracts on bacteria were determined by dilution methods in broth and well diffusion in agar. In this study, an animal model was administered by peritoneal injection of 5×105 CFU/ml of bacteria and 0.5 cc of extracts with MIC concentration, number of spleen bacterial colonies after 7 days by culture on Müllerinton agar and standard counting protocol.

    Results

    The highest levels of MIC and MBC on Staphylococcus aureus related to leafy and ethanolic leaves were 57 and 38, respectively, on Pseudomonas aeruginosa related to stem and leaf ethanol, respectively 31 and 27, on Klebsiella pneumoniae ethanolic extract of root and leaf 57 and 120 mg / ml and on Streptococcus pyogenes the estonian extract of the leaf is 227 mg / ml. In vivo, the leaf extract for Staphylococcus aureus was 7.5 × 106 CFU / ml and the ethanolic extract of the stem for Pseudomonas aeruginosa was 8 × 107 CFU / ml, for Klebsiella pneumoniae and Streptococcus pyogenes leaves and roots was 7.5 × 103 and 6.3 × 107 CFU / ml respectively.

    Conclusion

    Polygonum aviculare L.extracts have antimicrobial effects on the studied bacteria.

    Keywords: Nosocomial infections, Polygonum aviculare L. Extracts, Antimicrobial Effects, Infections Diseases
  • MOHAMMAD REZA EBAD SICHANI, PARNIA POURHADI, Elham Moghtadaiee Khorasgani * Pages 13-22
    Inroduction & Objective

    Non-alcoholic fatty liver disease, which is on the rise worldwide, is one of the chronic liver injuries from steatosis to liver cirrhosis. The aim of this study was to evaluate the effect of quinoa extract on non-alcoholic fatty liver produced by high fat diet in hamsters

    Material and Method

    In this experimental study, 50 hamsters were randomly divided into two groups: high-fat diet (40 heads) and control group (10 heads). After 1 month of high fat diet, hamsters were divided into 4 groups of 10. This group used a high-fat diet, the other 3 groups that received the extract diet were divided into doses of 400, 200, 100 mg / kg and were treated with the extract for 2 months. At the end of liver histology, the activity of liver enzymes and lipid profile in serum were examined.

    Results

    Elevated serum triglycerides and cholesterol were seen in hamsters fed a high-fat diet (p<0.05). Treatment with the extract in different doses did not cause significant biochemical changes except in triglyceride and cholesterol in laboratory results(p<0.05). Histopathological results also confirmed the positive effects of quinoa extract treatment.

    Conclusion

    Eating a high-fat diet led to fatty liver disease, which treatment with quinoa seed extract improved the symptoms of this disease.

    Keywords: Quinoa Seeds, High fat diet, hamster, Non-Alcoholic Fatty Liver
  • Rahil Jannatifar, Hamid Piroozmanesh *, Lila Naserpoor Pages 25-35
    Inroduction & Objective

    Myoinositol, which is one of the components of cell membranes with its strong antioxidant properties, has a high potential to neutralize the damage caused by freezing. The aim of this study was to evaluate the effect of Myoinositol antioxidant on sperm sperm parameters after cryopreservation process

    Material and Methods

    Samples of 20 patients with asthenotratospermia referred to Qom University Jihad Infertility Treatment Center were evaluated in three groups: before cryopreservation (control), cryopreservation, cryopreservation + myoinositol. The Sperm parameters such as motility, morphology, and viability were assessed using WHO, Papanicolaou, and eosin-necrosin staining, respectively, to evaluate the integrity of the plasma membrane using the HOST technique, as well as to evaluate the degree of DNA fracture by the Halo sperm technique.

    Results

    The results showed that incubation of myoinositol with freezing medium of sperm (cryopreservation + myoinositol) increases sperm motility and viability (P <0.05). Also, a significant increase in sperm motility was achieved after incubation of myoinositol with sperm sample (cryopreservation + myoinositol) (P <0.05). The results of the present study showed that incubation of myoinositol with freezing medium of sperm significantly reduces the amount of DNA damage (P <0.05). Plasma membrane integrity and sperm mitochondrial membrane potential also increased significantly in cryopreservation + myoinositol group (P <0.05). However, sperm morphology did not show a significant difference (P <0.05).

    Conclusion

    Our results show that my inositol can reduce the destructive effects of the freeze-thaw process.

    Keywords: Asthenoteratozoospermia, Antioxidant, Myoinositol, cryopreservation
  • Atefeh Payez * Pages 37-44
    Background

    Medicinal plants have a wide range of applications in various fields, especially in the control of microbial infections, but the discussion of their possible toxicity has caused great concern in the use of these substances in various fields of industry and medicine. This study was performed to clarify some of these ambiguities and to investigate the effect of intraperitoneal injection of flaxseed extract on biochemical, hematological, and hepatic factors in rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, 15 female spiral rats were randomly divided into 5 groups. The first group was the sham group, the second group was the control group, and the third to fifth groups as experimental groups with concentrations of 200, 400, and 600 mg/ml of flaxseed extract were treated, respectively. The mice were treated for 10 days, then on the eleventh day the mice were anesthetized with ether and blood samples were taken from their hearts. Then biochemical parameters, blood, and lactate dehydrogenase, and plasma levels of liver enzymes were evaluated.

    Results

    The results of this study did not show much change in biochemical factors except cholesterol and triglycerides which showed a significant decrease in the extract-treated groups. Blood factors did not show significant changes but increased in high concentrations of liver enzymes.

    Conclusion

    Intraperitoneal injection of flaxseed extract has no effect on blood factors and many biochemical factors in mice, but high concentrations of the extract can affect liver enzymes.

    Keywords: Blood cells, Flaxseed, Lactate dehydrogenase, liver enzymes, Rat
  • Zahra Elahianfiroz, Majid Baseri Salehi *, Masoud Ghane Pages 47-58
    Inroduction & Objective

    The aim of this study was to investigate the effects of probiotics isolated from local chickens on the expression of luxS, ctxM genes in resistant Escherichia coli.

    Material and Methods

    Biochemical tests of Escherichia coli samples were isolated and then the presence of luxS and ctxM genes was detected by PCR with specific primers. In order to extract the native strains of Bacillus coagulans and Bacillus subtilis, the intestinal contents of 9 local chickens were cultured, isolated and identified by biochemical and PCR methods.

    Results

    Commercial strains of Bacillus subtilis and Bacillus coagulans were isolated along with isolates of resistant Escherichia coli strains containing ctxm and luxs genes. Real-time PCR was used to evaluate gene expression. From 300 fecal samples taken, 40 isolates(7.5%) of Escherichia coli were obtained; Four Escherichia coli strains were isolated from patients carrying ctxM and luxS genes. Isolates of Bacillus coagulans and Bacillus subtilis were confirmed by molecular experiments. Decreased by 2.2 times, equal to the control group in Escherichia coli.

    Conclusion

    The results of statistical analysis showed that there was a significant relationship between the presence of native and commercial probiotics in culture and reduced expression of ctxM and luxS genes.

    Keywords: probiotics, Escherichia coli, Bacillus coagulans, Bacillus subtilis, Ctxm, Luxs
  • Maryamsadaat Moshashaei, Somayeh Bohlouli * Pages 61-67
    Inroduction & Objective

    The use of herbal supplements to prevent and stop obesity is cheaper than chemical and synthetic drugs and has fewer side effects. in this study, the effect of Ferulago angulatahydro alcoholic extract on the biochemical parameters of male rats on a high-fat diet was surveyed.

    Material and Method

    Thirty-two male Wistar rats,which were randomly tested,were experimentally studiedin four groups: One control groupreceiving a fatty diet without extract;threeexperimental groups receiving Ferulago angulata extract of with doses of 50, 100 and 200 mg/kg. Nursing was performed for 20 weeks. At the end of the experiment, biochemical factors were tested on serum levels, including: glucose, triglycerides, cholesterol (HDL and LDL), leptin, and liver enzymes (ALT, AST, and ALP).

    Results

    Doses of 50, 100 and 200 mg/kg of the extract reduced some biochemical and liver factors in rats compared to the control group under high-fat diet and the extract reduced cholesterol and leptin significantly. Different doses of choy extract significantly reduced the levels of leptin, glucose, triglycerides and liver enzymes (ALP / AST / ALT). LDL levels decreased. HDL levels also increased and cholesterol levels did not change

    Conclusion

    In this study, the reducing effects of biochemical factors were observed at doses of 50, 100 and 200 mg/kg of extract, which may be evidenced by the positive effects of the extract of this plant on reducing harmful fats in the biochemical factors of the blood and the weight of the rats. Daily consumption of low dose of theextract of this plant can lead to fat metabolism and weight loss.

    Keywords: Lipid profile, High-fat diet, Ferulago angulata, Hydro Alcoholic Extract, Rat
  • Reihaneh Mohebali, Akram Eidi *, Pejman Mortazavi, Mohammad Amin Edalatmanesh Pages 71-83
    Background and Aim

    Varicocele is one of the most common causes of infertility in men. Various studies have been performed on the treatment of varicocele and hormonal changes in the testicles. One of the non-invasive treatments for varicocele is treatment with Tilia platyphyllos L. as a medicine used to treat stomach ulcers, spasms and sedatives. Chemical compounds such as terpenoids and flavonoids have been identified in the linden. The aim of this study was to evaluate the effect of linden extract on testicular pathology of healthy and varicocele rats.

    Materials and Methods

    In this study, 48 rats were randomly divided into 8 groups: healthy control, healthy groups receiving linden extract (50, 100 and 200 mg / kg intragastrically, daily) alone, infertile control (varicocele surgery), varicocele groups together with linden extract (50, 100 and 200 mg / kg intragastrically, daily). After 60 days, serum was obtained and hormonal assays and histopathological examinations were performed and the data were analyzed using one-way analysis of variance.

    Results

    The results showed that the level of testosterone decreased and levels of LH and FSH increased significantly in varicocele control animals compared with healthy controls. Also, administration of linden extract has prevented hormonal changes and has significantly improved the sex hormones level and histological index in varicocele rats.

    Conclusion

    The linden extract acts as a potent antioxidant against varicocele-induced damage in rats.

    Keywords: Linden, Tilia platyphyllos, Varicocele, Testis, Rat
  • Maryam Maryam Karimi-Dehkord *, Forough Mohammadi, Majid Gholami-Ahangarn Pages 85-94
    Inroduction & Objective

    In the recent years, due to the role of oxidative stress in the pathogenesis of various diseases, oxidative stress markers have become a useful tool in the prevention and treatment of various diseases. Regarding the importance of dairy cattle transition period and little research on the state of oxidative stress during the transition period, the aim of this study was to investigate the status of oxidative stress during the transition period using Malondialdehyde (MDA), glutathione (GSH) and total antioxidant capacity (GSH) two weeks before and after parturition in Holstein dairy cows in Shahrekord dairy farms.

    Materials and Methods

    42 dairy were selected from one of the industrial dairy farms in Shahrekord. Blood samples were taken two times (two weeks before and after pregnancy) and was transferred to the laboratory for measurement of Malondialdehyde, glutathione and total antioxidant capacity. T-test was used to compare the mean of each of these parameters before and after pregnancy.

    Results

    The mean serum Malondialdehyde level after parturition in comparison to before parturition increased, although it was not statistically significant (P>0/05). The mean glutathione and total antioxidant capacity of the blood after delivery in comparison with the prepartum were significantly decreased (P<0/05). Also, the levels of superoxide dismutase, catalase and glutathione peroxidase enzymes decreased significantly after delivery compared to before delivery (P <0.05).

    Conclusion

    According to the results of this study, it can be concluded that dairy cows are exposed to oxidative stress during the transition period, although they do not show clinical symptoms. As a result, it is important to pay attention to the use of antioxidants during the transition period.
    .

    Keywords: Oxidative stress, Metabolic index, Transition Period, dairy cow
  • Samira Hasanpoor Solimani, Asieh Abbassi Daloii *, Ahmad Abdi, Shirin Zilaei Bouri Pages 97-111
    Inroduction & Objective

    In diabetes, inflammatory processes play a key role and affect all the complications of diabetes. Inflammation is associated with the caspase-1 process, which activates the anti-inflammatory cytokines IL-1β and IL-18, leading to the death of inflammatory proteins, which is one of the occurrences of pyroptosis. The aim of this study was to investigate the effect of six weeks of aerobic exercise on the expression of genes involved in aortic tissue apoptosis in healthy and diabetic mice.

    Materials and Methods

    For this purpose, forty male rats (8 weeks old) were divided into 4 groups (10 in each group) after familiarization with exercise protocol: 1) control-healthy, 2) control-diabetes, 3) exercise-diabetes, and 4) exercise. -Healthy. Diabetes model was first induced, then run for 5 days on treadmill for 6 weeks. After 12 to 14 hours of fasting and 72 hours after the last training session, aortic tissue sampling was performed for IL-1β, IL-18, NLRP3 and Caspase-1 analysis by Real Time PCR technique. Data analysis was performed using one-way ANOVA, if significant difference was seen by Tukey post hoc test to determine the difference between groups (P <0.05).

    Results

    Induction of diabetes led to a significant increase in IL-1β, IL-18, NLRP3 and Caspase-1 genes expression in rat aorta, which resulted in a significant decrease in aerobic exercise. Also, aerobic exercise in healthy mice also decreased the expression of IL-1β, IL-18, NLRP3 and Caspase-1 gene in aortic tissue.

    Conclusion

    Aerobic exercise may be used as an effective non-pharmacological method to improve diabetes-induced inflammation and prevent vascular disorders.

    Keywords: : Diabetes, Regular Aerobic Exercise, Pyroptosis, NLRP3
  • Samad Aminifar *, Mohammad Narimanirad, Hamid Moein Pages 113-120
    Background and Aims

    Muscle inflammation or myositis is a general description of chronic and progressive inflammation involving muscles. The aim of this study was to investigate the effect of eight weeks of increased training with marjoram supplementation on muscle inflammatory indices in healthy rats.

    Methods

    In this study, 27 rats of about two months (200-250 g) were randomly divided into three groups: control, endurance training and endurance training + marjoram. They got rat were kept in groups of 9 in conditions of free access to water and food. The treadmill endurance training program was performed for eight weeks, five days a week, without slope, and for the first to third week of each session for 40 minutes, and in the eighth week for 60 minutes. Marjoram supplement was given to the rat in the supplement group using a mixture of water. Findings were analyzed spss at the significance level (p = 0.05).

    Findings

    The results showed that there was a significant difference between the three groups in the amount of TNFα, IL-6, CK. The results of Tukey post hoc test showed that the rate of inflammatory markers after exercise without supplementation increased significantly, which was significantly lower in the endurance + marjoram group than the control group. Also, the results showed that there was a difference between the endurance and endurance training groups with marjoram and the control group.

    Conclusion

    Increased endurance training with marjoram consumption probably increases the total oxidative capacity.

    Keywords: Increasing Exercise, Muscle Injury, Inflammation, Marjoram Herbal Supplement