تاثیر فاصله عبور بحرانی بر ظرفیت حرکت U-turn در بریدگی های واقع بر راه های شریانی با استفاده رگرسیون چندمتغیره (مطالعه موردی: شهر رشت)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

رانندگان برای انجام حرکت های گردشی (گردش به چپ، گردش به راست، U-turn و...) نیازمند انتخاب فاصله عبور مناسب برای عبور ایمن از مسیر اصلی می باشند که همین امر سبب ایجاد وقفه در ترافیک مسیر اصلی خواهد شد، لذا، امروزه برای کاهش وقفه در تقاطع ها و بالا بردن ظرفیت این تسهیلات، حرکت های گردش به چپ و U-turn از محل تقاطع ها حذف شده و در محل بریدگی های واقع در پایین دست یا بالادست تقاطع ها انجام می شود. در این مقاله تاثیر فاصله عبور بحرانی برای انجام حرکت U-turn و حجم ترافیک مسیر اصلی بر ظرفیت بریدگی ها مورد مطالعه قرار گرفته است. برای انجام این تحقیق داده های 4 بریدگی واقع در راه های شریانی شهر رشت جمع آوری شد. برای مدل سازی از رگرسیون چند متغیره استفاده شده که در آن؛ فاصله عبور بحرانی و ظرفیت آمد و شد در مسیر اصلی، پارامترهای مستقل و ظرفیت حرکت U-turn، پارامتر وابسته می باشد. بر اساس نتایج به دست آمده با کاهش ظرفیت مسیر اصلی و افزایش فاصله عبور بحرانی ظرفیت بریدگی افزایش خواهد یافت. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده از رگرسیون خطی، برای یک حجم معین و ثابت از وسایل نقلیه در مسیر آمد و شد اصلی با افزایش فاصله عبور بحرانی، ظرفیت بریدگی برای انجام جابجایی U-turn، کاهش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2405419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!