تحلیل مکانی و مکان یابی داروخانه های منتخب توزیع داروهای آگونیستی برای مددجویان ترک اعتیاد در مراکز درمان سوءمصرف مواد با سیستم اطلاعات جغرافیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارایه خدمات درمانی و توزیع داروهای آگونیستی در مراکز درمان سوءمصرف مواد باعث کم توجهی به برنامه درمان بیماران و تمرکز بیشتر به توزیع دارو گردیده است. به منظور تفکیک ارایه خدمات درمانی و دارویی به مددجویان ترک اعتیاد در این مراکز، پژوهشی با هدف مکان گزینی داروخانه منتخب جهت توزیع داروهای آگونیستی در منطقه 21 شهرداری تهران با رویکرد مکانی طرح ریزی شده است.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی - تحلیلی می باشد. داده های مکانی و توصیفی موردنیاز از طریق شهرداری تهران و معاونت های درمان و غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران اخذ و با استفاده از نرم افزار ArcGIS و توابع تخمین تراکم کرنل، تحلیل سلسله مراتبی و مدل مکان - تخصیص در دو حالت منطقه ای و ناحیه ای با پوشش حداکثری مراکز سوءمصرف مواد موردبررسی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون T نتایج مقایسه شده اند.

نتایج

نتایج مکان یابی به روش تحلیل سلسله مراتبی و منطق فازی، نشان می دهد که کلیه داروخانه های موجود در منطقه مطالعاتی در محدوده های حایز شرایط انتخاب داروخانه توزیع کننده داروهای آگونیستی واقع شده اند. همچنین نتایج مدل مکان - تخصیص نشان می دهد متوسط زمان و مسافت اقلیدسی دسترسی به داروخانه منتخب منطقه ای به ترتیب 17 دقیقه و 9/5 کیلومتر و ناحیه ای به ترتیب 2 دقیقه و 7/0 کیلومتر می باشد.

نتیجه گیری

 تفکیک خدمات درمانی و توزیع داروهای آگونیستی امری ضروری است. همچنین توزیع داروهای آگونیستی از طریق داروخانه های منتخب ناحیه ای باعث افزایش دسترسی به دارو و رضایت مندی مددجویان می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2405944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!