مرور نظام مند ویژگی های مقالات منتشر شده در فصلنامه سیاست دانشگاه تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 یکی از شاخص های توسعه یک رشته علمی، بررسی وضعیت تولیدات علمی و مقالات آن رشته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های مقالات منتشر شده در فصلنامه سیاست دانشگاه تهران از شماره بهار 1392 تا زمستان 1399 است.

مواد و روش ها

روش پژوهش، مرور نظام مند است. جامعه مورد مطالعه شامل 274 مقاله منتشر شده در دوره مورد بررسی است. ابزار گردآوری داده ها، فرم جامع تلخیص و استخراج اطلاعات شامل چهار معیار: فرم، ساختار، روش و محتوای مقالات و در مجموع 19 شاخص بوده است.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان می دهد، بر اساس معیار فرم پژوهش، 91/2 درصد نویسندگان، مرد بوده و اعضای هییت علمی دانشگاه تهران با 55/1 درصد، بیشترین سهم را در انتشار مقالات داشته اند. مرتبه علمی نویسنده اول 48/9 درصد مقالات، استادیار بوده اند. عنوان 62/7 درصد مقالات با محتوا انطباق زیادی داشته است. از نظر ساختارمند بودن چکیده، 71/5 درصد مقالات در طیف «ساختاریافتگی کم» قرار می گیرند. از نظر جامع بودن اجزای مقاله، 55/8 درصد در طیف «کم» قرار گرفته اند. بر اساس معیار روش پژوهش، 81/7 درصد مقالات تفسیری بوده و 80/6 درصد از تکنیک اسنادی استفاده کرده اند. 79/1 درصد روشی را برای تجزیه و تحلیل داده ها و 84/6 درصد روشی را برای اعتبار سنجی یافته ها به کار نگرفته اند. هدف 35/4 درصد مقالات تفسیر بوده و 35/4 درصد در حوزه اندیشه سیاسی بوده اند. 82/8 درصد مقالات پیشینه را نقد و بررسی نکرده و 33/9 درصد چارچوب نظری را ذکر نکرده اند.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش بیانگر این است که مقالات مورد بررسی دارای اشکالاتی در زمینه فرم، ساختار، روش و محتواست. این اشکالات در قسمت ساختار و روش مقالات بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!