بررسی وضعیت تحصیلی و عملکرد دستیاران دندانپزشک در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تقاضای دریاقت خدمات دندانپزشکی با کیفیت، مستلزم به کارگیری پرسنل و نیروهای انسانی توانمند در مراکز دندانپزشکی است. این مطالعه به منظور ارزیابی وضعیت تحصیلی دستیاران کنار دندانپزشک و توانایی در انجام وظایف آنها طراحی  شد.

مواد و روش ها

با یک مطالعه مقطعی-توصیفی تحلیلی، دستیاران کنار دندانپزشک شاغل در مطب ها و درمانگاه های شهر اصفهان درسال 1399 به تعداد200 نفر و بصورت تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه شدند. ابزار ارزشیابی تهیه شده توسط محققین با شاخص روایی محتوایی کل 77 /0 به کارگرفته شد. وظایف در 13 گزاره عنوان و در6 حیطه ی "مهارت های ارتباطی، آماده سازی، رادیوگرافی، هماهنگی با دندانپزشک، ارتقا سلامت از طریق پیشگیری وکنترل عفونت" مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین در مورد تحصیلات وگذراندن دوره آموزشی دستیاردندانپزشک نیز اطلاعاتی خواسته شده بود. نمره توانایی در طیف 0 تا 20 محاسبه شد و ارتباط جنسیت و گذراندن دوره  با آزمون من ویتنی و جهت بررسی ارتباط با سن و میزان تجربه از همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.

یافته ها

بیشترین فراوانی رشته تحصیلی، حسابداری بود و میانگین نمره ی کل توانایی دستیاران 6/5 ±19/1به دست آمد که طیف آن 17/7تا 20 بود. بیشترین نمره توانایی مربوط به حیطه ی هماهنگی با دندانپزشک وکمترین مربوط به حیطه ی ارتقا سلامت از طریق پیشگیری بود. میانگین نمره توانایی با سن ارتباط ضعیف اما با تجربه  ارتباط معنی داری  نداشت. میانگین نمره توانایی تنها در حیطه ی رادیوگرافی ارتباط معنا داری با گذراندن دوره و جنسیت  داشت (P=0.012).

نتیجه گیری

با وجود تنوع در مدرک و رشته تحصیلی، توانایی و وضعیت انجام وظیفه در دستیاران در حد مطلوبی بود. در حیطه ی ارتقا سلامت از طریق پیشگیری، نیاز به آموزش و نظارت بر اجرای آن احساس می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
38 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!