جداسازی، شناسایی و ژنوتایپینگ اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال جدا شده از گله های گوشتی و مادر گوشتی در استان مازندران، شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال (ORT) یکی از مهمترین باکتری های بیماری زای طیور است که هر ساله باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی در کشورهای پرورش دهنده طیور می شود.

هدف

مطالعه حاضر به منظور جداسازی و بررسی ویژگی های بیوشیمیایی، مقاومت آنتی بیوتیکی و ویژگی های ژنوتیپی جدایه های ORT در گله های طیور صنعتی با علایم تنفسی در شمال ایران انجام شد.

روش کار

پس از نمونه برداری از 60 گله مختلف و کشت نمونه ها در محیط انتخابی، کلونی های مشکوک تحت شناسایی بیوشیمیایی و مولکولی ORT قرار گرفتند. سپس جدایه های تایید شده برای سنجش مقاومت آنتی بیوتیکی، آزمایش هماگلوتیناسیون، ردیابی پلاسمید pOR1 و انگشت نگاری DNA با استفاده از روش ERIC-PCR جهت بررسی تنوع جدایه ها مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

در مجموع 13 جدایه شامل 7 جدایه از گله های گوشتی (44/19%) و 6 جدایه از گله های مادر گوشتی (25%) به دست آمد. تقریبا همه جدایه ها از نظر آزمایش های مهم بیوشیمیایی نتایج مشابهی را نشان دادند. بیشترین میزان مقاومت در بین همه جدایه های ORT به ترتیب برای آمپی سیلین، اریترومایسین، سفتریاکسون و پنی سیلین (100%) به دست آمد. اکثر جدایه های ORT حساس به فورازولیدون بودند. پلاسمید pOR1 فقط در دو جدایه تشخیص داده شد و تجزیه و تحلیل درخت فیلوژنتیک روش انگشت نگاری DNA چهار خوشه ژنوتیپی خاص را نشان داد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج، جدایه ها پروفایل های مختلف مقاومت آنتی بیوتیکی را نشان دادند و اکثر گونه ها دارای مقاومت چندگانه بودند. این موضوع می تواند نشان دهنده گردش سویه های مختلف با مقاومت چندگانه در بین جمعیت مرغداری های شمال ایران باشد. جدایه های جوجه های گوشتی و مادر گوشتی با استفاده از روش ژنوتایپینگ در گروه های ژنوتیپی متفاوتی گروه بندی شدند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!