اثر حمل کوله پشتی با وزن های مختلف بر متغیرهای منتخب بیومکانیکی اندام تحتانی دختران و پسران 7 تا 10 سال حین راه رفتن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به افزایش روزافزون استفاده از کوله پشتی توسط کودکان و نوجوانان و گزارش های متناقض در خصوص معایب و محاسن استفاده از آن در ایجاد خستگی، درد و برخی آسیب های اسکلتی عضلانی، هدف پژوهش حاضر تعیین اثر حمل کوله پشتی بر متغیرهای منتخب بیومکانیکی (فضایی زمانی، کینماتیک زاویه ای و کینتیکی» حین راه رفتن دختران و پسران 7 تا 10ساله بود.

مواد و روش ها

در این پژوهش نیمه آزمایشگاهی، از 26 دانش آموز (13 پسر و 13 دختر) شرکت کننده، آزمون راه رفتن حین حمل کوله پشتی در 4 شرایط صفر، 10، 15 و 20 درصد وزن بدن برای تحلیل متغیرهای منتخب فضایی زمانی، کینماتیک زاویه ای و کینتیکی گرفته شد. برای مقایسه متغیرهای مذکور در 4 شرایط، از آزمون آماری تجزیه و تحلیل واریانس با اندازه های تکراری همراه با آزمون تعقیبی ضریب تصحیح بونفرونی استفاده شد (0/008>P).

یافته ها

نتایج تفاوت معناداری بین وضعیت های صفر با 20 درصد در میزان طول گام، عرض گام و میزان آهنگ قدم برداری نرمالیزه، درصد مراحل حمایت یگانه، دوگانه و نوسان، حداکثر زوایای فلکشن زانو و دورسی فلکشن و پلانتار فلکشن مچ پا و قله اول و دوم نیروی عمودی نرمالیزه و نیروی عمق فرورفتگی را نشان داد (0/008>P). به علاوه، تفاوت معناداری بین وضعیت های صفر با 15 درصد در میزان عرض گام و آهنگ قدم برداری نرمالیزه، حداکثر زاویه پلانتار فلکشن مچ پا و قله اول و دوم نیروی عمودی نرمالیزه مشاهده شد (0/008>P). همچنین تفاوت معناداری در میزان حداکثر زاویه پلانتار فلکشن مچ پا و قله اول نیروی عمودی نرمالیزه بین وضعیت های 10 درصد با 20 درصد و میزان قله دوم نیروی عمودی نرمالیزه بین وضعیت های صفر با 10 درصد وجود داشت (0/008>P).

نتیجه گیری

هنگام استفاده از کوله پشتی با وزن های مختلف، آگاهی از اثرات متعدد بیومکانیکی مفید بوده و به تجویز وزن مناسب جهت حمل کمک می کند. ضمنا به دلیل تغییرات بیومکانیکی اندک، حداکثر وزن حمل کوله پشتی برای کودکان در محدوده 10 درصد وزن بدن آن ها مناسب است. البته در این زمینه به دلیل تفاوت های فردی احتیاطات لازم باید صورت بگیرد

زبان:
فارسی
صفحات:
724 تا 737
لینک کوتاه:
magiran.com/p2407814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!