توسعه مسکن همه شمول: راهکارهای طراحی مبتنی بر معماری چندحسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

طراحی مسکن مناسب که نیاز کاربران را تا حد قابل قبولی برآورده سازد، همواره امری پیچیده و دشوار بوده است. از آنجایی که افراد مدت زمان زیادی را در خانه سپری کرده و فعالیت های متنوعی در آن انجام می گیرد، لازم است که فضای طراحی شده تنوع وسیع کاربران و ویژگی های متفاوت افراد را از لحاظ فیزیکی و روانی مدنظر قرار دهد. در رویکرد مبتنی بر تیوری طراحی همه شمول، طراحی فضاها منطبق با چنین هدفی مورد سنجش قرار می گیرند. معلولین جسمی از جمله کاربرانی هستند که نیازهایشان در طرح های معمول مورد توجه قرار نگرفته و عمدتا در فضاهایی جداگانه به این نیازها پرداخته می شود که نقضی بر مفهوم عدالت اجتماعی محسوب می شود.

سوال تحقیق

پرسش این است که چگونه مجتمع های مسکونی قادرند بر اساس اصول عدالت اجتماعی نیازهای طیف بیشتری از کاربران را پاسخگو باشند؟

اهداف تحقیق

پژوهش حاضر با تبعیت از این رویکرد، تلاش می کند ویژگی هایی مرتبط با طراحی مجتمع های مسکونی را شناسایی نماید که بتواند عملکرد فضاها را برای پاسخگویی به نیازهای معلولین جسمی در کنار افراد سالم تامین سازد.

روش تحقیق

این مهم در مرحله ی نخست از طریق بررسی و ارزیابی نیازهای معلولین جسمی (حرکتی و حسی) در منابع مربوطه و دستیابی به ویژگی های فضای مذکور انجام گرفت. محصول این بخش از تحقیق، استخراج پیشنهادات طراحی مبتنی بر اصول طراحی چندحسی به تفکیک گروه-های مختلف معلولین جسمی و انواع اختلالات بود. در ادامه پژوهش، ویژگی های چنین فضایی در بین چهار گروه هدف شامل معلولین حرکتی، افراد با اختلالات بینایی، افراد با اختلالات شنوایی و افراد سالم به پرسش گذاشته شد.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

داده های حاصل از جمع آوری پرسشنامه ها برای آزمون فرضیه های تحقیق مورداستفاده قرار گرفت و میزان رضایت گروه های چهارگانه از شاخصه های دیداری، شنیداری، بساوایی و غنای حسی در فضا ارزیابی شد که بر اساس نتایج حاصل از آن، راهکارهای طراحی مبتنی بر هریک از گروه شاخصه ها در فضاهای مشترک و اختصاصی مجتمع های مسکونی پیشنهاد شد به گونه ای که بتواند رضایت اکثریت گروه های آزمون را از لحاظ جوابگویی به نیازهای عملکردی و اغنای حسی فراهم کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 236
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!