تعیین مولفه های موثر بر تشخیص دمای ترکیب رنگی جداره بیرونی ساختمان های مسکونی-آپارتمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

رنگ علاوه بر نقش هایی که در فضاهای شهری دارد، بر احساسات و ارزیابی مردم درباره کیفیت محیط نیز تاثیر دارد. فقدان برنامه-های کنترل رنگ جداره در سیاست های برنامه ریزی شهری در ایران و طراحی رنگ جداره براساس سلیقه طراح و عدم توجه به ترجیح کاربران علاوه بر نابسامانی و اغتشاش بصری جداره ها، سبب نارضایتی عمومی از کیفیت بصری آنها نیز شده است. این عوامل لزوم توجه به طراحی رنگ جداره براساس ترجیح بصری کاربر را یادآور می شود. در مطالعات انجام شده در مورد ترجیح رنگ محیط، رنگ ها از دو بعد فیزیکی و احساسی ارزیابی شده-اند. بدلیل منطقه ای و متنوع بودن مقیاس های احساسی ارزیابی رنگ و عدم وجود توافق نظر در مورد آنها، مطالعه ابعاد احساسی ارزیابی رنگ و عوامل تاثیرگذار بر تشخیص آنها ضروری می نماید.

سوال تحقیق

مقیاس های احساسی توصیف ترکیب رنگی جداره و همچنین مولفه های موثر بر تشخیص آنها کدامند؟اهداف تحقیق: تعیین مولفه های موثر بر تشخیص دمای ترکیب رنگی جداره بیرونی ساختمان ها.

روش تحقیق

برای انجام این پژوهش از ترکیب روش کیفی و کمی استفاده شده است. شناسایی مقیاس های احساسی ارزیابی ترکیب رنگی طی دو مرحله، تحلیل محتوای اسناد و پیمایش دلفی انجام شده است. از طریق تحلیل عامل کیو سه مقیاس دما، هماهنگی و وزن استخراج شدند که باتوجه به گستردگی مباحث، در این پژوهش تنها مقیاس دما بررسی گردید. در گام بعدی با مصاحبه نیمه ساختاریافته، مولفه های موثر بر تشخیص دمای ترکیب رنگی اخذ گردیدند. بر مبنای نتایج حاصل از این مصاحبه ها و تصاویر منتخب پیمایش نخست، پرسشنامه ای تهیه شد که توسط گروه متخصصان پیشین تکمیل گردید. با استفاده از روش تحلیل عامل کیو در دو مرحله، نتایج نهایی بدست آمدند.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

مولفه های تاثیرگذار بر تشخیص دمای ترکیب رنگی جداره ها، وسعت سطح رنگمایه ها، میزان سیری رنگمایه ها و تعداد رنگمایه ها در ترکیب بودند و ترکیب فرمی سطح جداره، فرم بازشوها و جزییات سطح جداره در تشخیص دمای ترکیب رنگی جداره تاثیر قابل توجهی نداشته اند. بنابراین برای ارزیابی ترجیح بصری ترکیب رنگی جداره، بررسی ساختمان های دارای ترکیب رنگی با حداکثر سه رنگمایه، با هر نوع طراحی فرم توصیه می شوند، ساختمان هایی که برای توصیف آنها به عنوان ترکیب رنگی گرم، باید حداقل %60 سطح رنگی جداره دارای رنگمایه گرم با میزان سیری حداقل%25 و برای توصیف آنها به عنوان ترکیب رنگی سرد، حداقل %60 سطح رنگی جداره دارای رنگمایه سرد باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!