واکاوی تاثیر جنسیت بر ترجیحات زیبایی شناسی تقارن در جداره خارجی بناهای معماری معاصر ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مسئله

ارزیابی زیبایی شناسی در دوران معاصر، با تعاریف متفاوت و گاه متناقضی که از زیبایی شناسی ارایه شده است، بسیار دشوار می نماید. بااین وجود رویکرد زیبایی شناسی تجربی که بر تجربه و دریافت مخاطب استوار است می تواند در ارزیابی کیفیت های بصری بسیار موثر واقع شود. زیبایی شناسی تجربی در حقیقت بر پایه ذهنیت ناظر استوار بوده و ادراک زیبایی را به ذهن فرد و عوامل وابسته به فرد نسبت می دهد. ازاین رو با توجه به رویکرد زیبایی شناسی تجربی، جنسیت ازجمله عواملی است که می تواند بر ترجیحات زیبایی شناسی اثرگذار باشد.سوال تحقیق: با توجه به اهمیت و جایگاه تقارن در معماری ایران، این پژوهش به طورویژه این مولفه بصری را موردتحقیق قرار داده و این پرسش را مطرح می کند که چه رابطه ای میان جنسیت و ترجیح بصری مولفه تقارن وجود دارد.

اهداف تحقیق

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جنسیت بر ارزیابی ترجیحات بصری مولفه تقارن در جداره خارجی بناهای معماری معاصر ایران می باشد.

روش تحقیق

در این تحقیق برای آزمون فرض تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. برای تدوین پرسشنامه 5 نمونه اولیه تصادفی از آثار معماری معاصر ایران انتخاب و با تغییر و دست کاری تصاویر اولیه، 7 گروه 4 تایی از تصاویر تولید شد. با توجه به وابستگی و تاثیر متقابل تقارن و پیچیدگی بر یکدیگر تصاویر متقارن و نامتقارن هرکدام در دو حالت ساده و پیچیده مورد آزمون قرار گرفتند. از شرکت کنندگان در آزمون خواسته شد که 4 دسته تصویر «متقارن و ساده» و «متقارن و پیچیده» و همچنین «نامتقارن و ساده» و «نامتقارن و پیچیده» را برحسب اولویت زیبایی از بالا به پایین مرتب کنند. شایان ذکر است که با توجه به تاثیر سابقه علمی پرسش شوندگان در تحقیق، پرسش شوندگان به سه گروه دانشجویان معماری، ریاضی (فنی و مهندسی) و علوم انسانی تقسیم بندی شدند.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

نتایج به دست آمده نشان می دهد که به طورمعمول تصاویر «متقارن و پیچیده» با دارا بودن بالاترین میزان از نظم و پیچیدگی در اولویت انتخابی افراد فارغ از جنسیت قرارگرفته اند. البته این نتیجه قابل تعمیم برای گروه معماری نیست. معماران بیشتر از سایر گروه ها به پیچیدگی علاقه نشان داده و تصاویر «پیچیده و نامتقارن» را زیباتر ارزیابی کرده اند. بااینکه در گروه دانشجویان معماری تفاوتی بین زنان و مردان در اولویت انتخاب تصاویر وجود ندارد اما در گروه های غیر معماری (ریاضی و انسانی) مردان به نسبت زنان، امتیازات بالاتری به تصاویر متقارن داده اند و تقارن مولفه ای بسیار تاثیرگذار در ارزیابی زیبایی شناسی مردان است بااین حال در ترجیحات بصری زنان، پیچیدگی نقش پررنگ تری داشته و زنان تمایل به انتخاب تصاویر با پیچیدگی بیشتر دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!