درک زیبایی شناسی بصری احجام و توده های ساختمانی از دیدگاه ساکنان منطقه 2 شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

دیدها و منظره های شهر تهران، در مقیاس های گوناگون، از دیدگاه زیبایی شناسی بصری، فاقد ترکیب های هماهنگ و نظام-مند هستند. فارغ از پوشش های گیاهی، عناصر مربوط به رفت و آمدها، تاسیسات و تجهیزات شهری و...، شاید سهم زیادی از این آشفتگی ها و ناهماهنگی ها در چهره شهر، مربوط به نوع طراحی و ترکیب توده و حجم های ساختمان ها باشد.

سوال تحقیق

با توجه به این که چشم آموزش دیده در زمینه معماری و شهرسازی، تصوری نازیبا و ناخوشایند از ترکیب این توده های ساختمانی دارد، این پرسش مطرح می شود که طراحان و ساکنان امروز، جنبه زیبایی و مطلوبیت فرم و ظاهر ساختمان های شهر و ترکیب آن ها را چگونه می بینند؟ آنان چه معیارها و ارزش هایی در سر دارند که نمود و جلوه بیرونی آن ها، در بازخوانی توده ها، فرم های ساختمانی کنونی متجسم می شود؟ اهداف تحقیق: مقاله حاضر برای پاسخ به پرسش های فوق و به دنبال بررسی چگونگی درک زیباشناسی بصری، به کندوکاو در مسایل عینی و ذهنی گروهی از ساکنان منطقه2 شهر تهران، می پردازد، تا از این طریق بتواند نحوه و نوع درک و تجربه آنان را نسبت به ویژگی های بصری احجام و توده های ساختمانی محیط زندگی شان دریابد؛ به عبارت دیگر هدف این مقاله، دستیابی به عوامل موثر بر درک زیباشناسانه ساکنان شهر (منطقه2 تهران) نسبت به ساختمان های محیط زندگی خود، می باشد.

روش تحقیق

این مطالعه با روش پژوهش نظریه زمینه ای انجام می گیرد. نظریه زمینه ای، بر اساس روش استقرایی پیش می رود و به-جای آزمون نظریه های موجود، پژوهش را با زمینه مطالعاتی شروع می کند. در روش زمینه ای با کشف مفاهیم و مقوله ها و ارتباط میان آن ها، مدلی زمینه ای که در این پژوهش نشان دهنده چگونگی درک و تجربه ساکنان نسبت به زیبایی شناسی بصری محیط زندگی شان هست، به دست می آید.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

در جریان تعاملات ذهنی ساکنان منطقه2 شهر تهران و در بستر سه مقوله علی/ شرایطی ("مدیریت شهری سوداگرا"، "سرگردانی میان حفاظت تا تغییر بافت شهری"، "ناپایداری خواسته ها و شرایط ساکنان")، و در ارتباط با شش مقوله تعاملی و دو مقوله اصلی تر ("بی نظمی ها و بدترکیبی های بصری" و "کمبود فضای باز و ازدیاد تراکم ها")، و با دو مقوله پیامدی ("فراموشی زمان حال محیط زندگی" و "قطع ارتباط با محیط زندگی")، مفهوم "درک نامطلوبی بصری از شهر" به عنوان پدیده هسته این مدل، مشخص می شود. همچنین مقایسه تطبیقی میان نتایج برآمده از مطالعات میدانی و مطالعات نظری پژوهش نشان می دهد که مفاهیم مورد اشاره هر دو دسته، بسیار به هم نزدیک هستند و تقریبا یکدیگر را پوشش می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
310 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!