ارزیابی انرژی دریافتی و ظرفیت کار فیزیکی پرسنل نیروهای مسلح در طی دوره آموزش نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 تناسب افراد با کار از مهمترین اهداف ارگونومی می باشد تا فرد در محیط کاری متناسب با انرژی خود فعالیت نماید. از جمله مهمترین عوامل موثر بر عملکرد جسمانی و شناختی افراد، رژیم غذایی و تغذیه می باشد. بنابراین برآورد میزان انرژی دریافتی افراد و بهبود خدمات تغذیه در عملکرد افراد موثر خواهد بود. هدف از انجام مطالعه حاضر ارزیابی انرژی دریافتی افراد نظامی در طی دوره آموزشی و تعیین اثر دوره آموزشی بر ظرفیت کار فیزیکی آنان می باشد.

روش ها

این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی می باشد. در این مطالعه تعداد 150 نفر از کارکنان مرد رسته های پیاده ارتش و سپاه شامل سرباز و رسمی مورد بررسی قرار گرفتند. ارزیابی انرژی دریافتی از طریق نرم افزار تخصصی آنالیز جیره های غذایی Nutrition4 انجام شد. همچنین اندازه گیری ظرفیت کار جسمانی در ابتدا و انتهای دوره آموزشی با استفاده از دستگاه تردمیل انجام شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که میزان انرژی دریافتی افراد نظامی رسته پیاده از طریق مواد غذایی 3252 کیلوکالری می باشد که این مقدار کمتر از میزان موردنیاز کارکنان به منظور انجام فعالیت های جسمانی تعیین شده برای آنان می باشد. همچنین مشخص شد ظرفیت کار جسمانی و حداکثر توان هوازی کارکنان در طی این دوره آموزشی افزایش پیدا کرده است (P<0.05). ارزیابی مقادیر اندازه گیری شده ضربان قلب (قبل و بعد از تست) در ابتدا و پایان دوره آموزشی نشان داد، تعداد ضربان قلب افراد در پایان دوره آموزشی به طور معناداری کاهش پیدا کرده است (P<0.05).

نتیجه گیری

با افزایش انرژی دریافتی از طریق مواد غذایی می توان علاوه بر تامین نیازهای اولیه افراد نظامی، توانایی لازم جهت انجام فعالیت های رزمی را در آنان افزایش داد. همچنین با توجه به اینکه طبق نتایج به دست آمده با افزایش سن توان هوازی افراد کاهش پیدا می کند می بایست در مورد شدت فعالیت های جسمانی افراد تحصیل کرده که سن آن ها بالا می باشد بازبینی صورت گیرد تا از خستگی و احتمال کاهش شاخص توده جسمانی جلوگیری به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
933 تا 943
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!