تاثیر شاک ویو درمانی بر شاخص های بالینی و عملکردی افراد مبتلابه سندرم تنش داخلی تیبیا: مرور سیستماتیک

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سندرم تنش داخلی تیبیا (MTSS) به عنوان یکی از متداول ترین آسیب های پرکاری مرتبط با ورزش در بین دوندگان و پرسنل نظامی است. اکستراکورپوریال شاک ویودرمانی (ESWT) یکی از مودالیته های درمانی نوظهور جهت درمان افراد مبتلابه MTSS است که اطلاعات محدودی در مورد اثربخشی آن وجود دارد. علاوه بر این، هیچ مطالعه مروری نظام مندی یافت نشد که به طور ویژه اثربخشی بالینی و عملکردی ESWT  را برای افراد مبتلابه MTSS مورد مطالعه قرار داده باشد؛ بنابراین هدف از مطالعه مروری حاضر بررسی تاثیر ESWT بر شاخص های بالینی و عملکردی افراد مبتلابه MTSS است.

روش ها

به منظور انجام این مطالعه، پایگاه های داده Embase، Scopus، Medline، Web of Science، PubMed  و Biomed Centralبا استفاده از کلیدواژه های انتخابی از ابتدا تا یک ژوین 2021 مورد جستجو قرار گرفت. جهت انجام این مطالعه دستورالعمل های PRISMA رعایت شد. حاصل جست وجوهای صورت گرفته بر اساس استراتژی های جستجو 978 مقاله بود. متعاقب حذف مقالات تکراری و غیر مرتبط، متن کامل 11 مقاله از پایگاه های موردنظر دریافت شد. بعد از بررسی متن کامل این مقالات، اطلاعات مربوط به چهار مقاله که تاثیر ESWT را برای افراد مبتلابه MTSS مورد بررسی قرار داده بودند، استخراج شد.

یافته ها

تعداد شرکت کننده های مطالعات بررسی شده 202 نفر با میانگین سنی 8/9 ± 33/2 سال و سابقه آسیب بالای 3 هفته بود. شرکت کنندگان سه مطالعه را ورزشکاران و شرکت کنندگان یک مطالعه را پرسنل نظامی تشکیل می داد. سه مطالعه معتقد بودند که ESWT تاثیر معنی داری در درمان MTSS  دارد، درحالی که یکی از این مطالعات معتقد بود ESWT تاثیر معنی داری در درمان MTSS ندارد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه بیشتر مطالعات گذشته گزارش کرده اند که ESWT اثربخشی مثبتی برای افراد مبتلابه MTSS دارد می توان این مودالیته درمانی را برای افراد مبتلابه MTSS توصیه کرد. بااین حال، به خاطر محدود بودن تعداد مطالعات گذشته و نتایج متناقض و ضعف روش شناختی برخی از مطالعات، نیاز به انجام مطالعات دقیق تری است تا به عنوان یک مودالیته قابل قبول جهت درمان MTSS در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
989 تا 998
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!