بررسی میزان غلظت اینترلوکین 6 در بزاق زنان باردار مبتلا به پریودنتیت مزمن متوسط جنرالیزه وفاقد بیماری پریودنتال در مقایسه با زنان غیر باردار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پریودنتیت مزمن از شایعترین بیماریهای پریودنتالی است. در دوران بارداری به دلیل تغییراتی که در میزان هورمونها رخ میدهد، تغییراتی در بافت لثه ای و بیومارکرها ایجاد میشود. اینترلوکین6 از فاکتورهای پیش التهابی می باشدواز آنجایی که بارداری و پریودنتیت می توانند سبب تغییرات بیومارکرها می شود لذا در این مطالعه به ارزیابی وضعیت بارداری وپریودنتال و مقایسه تغییرات بیومارکربزاقی اینترلوکین 6 به روش ELISAدرگروه های مورد ارزیابی پرداخته شد.

روش بررسی

این مطالعه یک مطالعه مورد شاهد بوده که شامل 80 زن بود که متشکل از 40 زن دارای پریودنتیت مزمن جنرالیزه و 40 زن فاقد بیماری پریودنتال بودند که در دوگروه باردار و غیرباردارمیزان بیومارکربزاقی اینترلوکین 6 با روش ELISAبررسی شد. برای تجزیه تحلیل داده های آماری از آزمون Kruskal-Wallis و Mann-Whitney U استفاده شد و حد معنی داری P≤0.05 در نظر گرفته شد .

یافته ها

بیشترین میزان غلظت بزاقی اینترلوکین 6 مربوط به زنان باردار دارای بیماری پریودنتیت مزمن جنرالیزه بود وکمترین میزان مربوط به زنان غیرباردار فاقد بیماری پریودنتال بود. میزان غلظت بزاقی اینترلوکین 6 در گروه های دارای بیماری پریودنتال با گروه های فاقد بیماری پریودنتال دارای تفاوت آماری معنی دار بود (P=0.04) .همچنین میزان غلظت بزاقی در بزاق زنان باردار دارای بیماری پریودنتال با زنان باردار و غیر باردارفاقد بیماری پریودنتال دارای تفاوت آماری معنی داری بود(P<0.05).

نتیجه گیری

میزان غلظت بزاقی IL6 در گروه های دارای بیماری پریودنتال افزایش می یابد ودر زنان باردار این میزان بیشتر از زنان غیرباردار می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
690 تا 696
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!