سنتز سبز نانو ذرات نقره با استفاده از عصاره دو گونه نعناع خوراکی (M.spicata) و نعناع فلفلی (M.piperita) و برسی اثرات ضد باکتریایی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نانو ذرات نقره به عنوان ابزار دارویی برای عفونت ها در مقابل میکروب ها استفاده می شود. اغلب باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاومت پیدا کرده اند و در آینده نزدیک نیاز مبرم به جایگزین آنتی بیوتیک ها با مواد جدید دارای خاصیت ضد باکتریایی وجود دارد. در این پژوهش از عصاره آبی و متانولی دو گونه نعناع فلفلی و نعناع خوراکی جهت سنتز نانو ذرات نقره و بررسی اثر ضدباکتریایی آنها استفاده شد.

مواد و روش ها

از یک روش بیوسنتز خارج سلولی سازگار با محیط زیست یعنی عوامل احیاکننده عصاره نعناع خوراکی و نعناع فلفلی برای تولید نانو ذرات نقره استفاده شد. تولید نانو ذرات نقره از روش های تغییر رنگ، طیف سنجی مادون قرمز و اسپکتوفتومتری تایید گردید. فعالیت ضدباکتریایی نانوذرات نقره با استفاده از روش دیسک فیوژن مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

وجود نانوذرات نقره توسط حداکثر میزان جذب در 420 نانومتر، تغییر رنگ تا قهوه ای تیره و طیف سنجی مادون قرمز مورد تایید قرار گرفت. نانو ذرات نقره سنتز شده با عصاره نعناع فلفلی و خوراکی بازدارندگی بهتری بر فعالیت باکتری استافیلوکوکوس اوریوس در مقایسه با  باکتری اشرشیاکلی داشتند. در مورد محیط کشت استافیلوکوکوس اوریوس، عصاره آبی و الکلی با 10 گرم ماده عصاره گیری شده، بترتیب بیشترین و کمترین قطر هاله عدم رشد را دارا بود.

نتیجه گیری

 نتایج این پژوهش نشان داد که نانوذرات نقره سنتز شده به وسیله عصاره آبی نعناع خوراکی و نعناع فلفلی در برابر باکتری های آزمایش شده، فعالیت ضدباکتریایی خوبی داشته و می توانند در زمینه های مختلف به عنوان یک عامل ضدباکتری استفاده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!