سازوکارهای حمایتی و تعدیل کننده عوامل خطر گرایش اطفال و نوجوانان به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اطفال و نوجوانان در جوامع مهم ترین و حساس ترین قشر به لحاظ توجه و مراقبت هستند، بر همین اساس از جمله دغدغه های کلان در جوامع کنونی، گرایش اطفال و نوجوانان به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان و به تبع آن، کاهش سن مصرف می باشد. از همین رو، این پژوهش به دنبال بررسی این امر است که عوامل خطر و حمایتی در مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان شامل چه مواردی هستند و تعادل میان آنها چگونه منجر به کاهش گرایش اطفال و نوجوانان به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان می گردد.

روش

این پژوهش با رویکرد کمی و به شیوه پیمایشی انجام شده و به لحاظ بازه زمانی مقطعی بوده که در سال 1400 انجام شده است. جامعه آماری شامل 384 نفر اطفال و نوجوانان 12 تا 18 سال شهر کرج هستند که به شیوه سهمیه ای اطلاعات آماری و پرسشنامه ای از آنها جمع آوری شده است. تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزارهای آماری Spss و Amos انجام شده است.

یافته ها

یافته های آماری حاصل از آزمون فرضیات نشان داده که همبستگی معناداری بین عوامل حمایتی (خانواده، مدرسه و مداخله زودهنگام) و عوامل خطر (اختلال سوء مصرف مواد مخدر و داورهای روان گردان، سن مصرف و تاثیر تبلیغات) با میزان گرایش اطفال و نوجوانان به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان وجود دارد و متغیر عوامل حمایتی 38 درصد و متغیر عوامل خطر 22 درصد از واریانس متغیر وابسته گرایش اطفال به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان را تبیین کرده اند و ضرایب به صورت تعدیلی اثرگذاری معناداری در قالب مدل سازی معادله ساختاری داشته و در این وضعیت عوامل حمایتی با ضریب منفی (42/0-) مانع تحقق گرایش اطفال و نوجوانان به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان می شود و برعکس، متغیر عوامل خطر با ضریب مثبت (66/0) توانسته نقش مثبتی در گرایش اطفال و نوجوانان به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان داشته باشد.

نتایج

به کارگیری سازوکارهای حمایتی موجب تعدیل عوامل خطر گرایش اطفال و نوجوانان به مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان می باشد. برای این منظور در کنار اقدامات آموزش محور و خانواده محور، مداخله به منظور پیشگیری، کاهش و کنترل مصرف از عوامل ایجادکننده این تعادل هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!