رعایت منشور حقوق بیمار از دیدگاه بیماران بستری در بخشهای داخلی بیمارستانهایقائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این مطالعه تعیین میزان رعایت منشور حقوق بیمار از دیدگاه بیماران بستری بیمارستانهای قایم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد میباشد.

روش کار

مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی 80 بیمار بستری در بخشهای داخلی بیمارستانهای قایم و امام رضا شهر مشهد انجام شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامهای شامل متغیرهای دموگرافیک و متغیرهای مربوط به منشور حقوق بیمار که توسط پرسشگر از بیماران تکمیل گردید، استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 استفاده شد.

یافته ها

مجموعا در مطالعه حاضر 80 بیمار با میانگین سنی 97/12±9/44 سال مورد بررسی قرار گرفتند. 8/53 درصد بیماران زن، 85 درصد متاهل و 8/33 درصد دارای سطح تحصیلات دیپلم بودند. بیشترین میزان رعایت دریافت مطلوب خدمات سلامت از دیدگاه بیماران در بیمارستانهای امام رضا و قایم در محور حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه (به ترتیب 7,65 %و 7,66 (%و کمترین آن در محور دسترسی به نظام کارآمد شکایات و آگاهی از نتیجه آن (به ترتیب 3,14 %و 3,13 %)بود. بین محل سکونت با احترام به حریم خصوصی بیمار و سطح تحصیلات با دسترسی به یک نظام کارآمد رسیدگی به شکایات بیمار و آگاهی از نتیجهی شکایات ارتباط آماری معناداری مشاهده شد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه میزان رضایت مندی بیماران از رعایت منشور حقوق بیمار در 4 محور در حد قابل قبول و تنها در یک محور در حد مطلوب بود ضروری است بمنظور افزایش رعایت حقوق بیماران در حد مطلوب، آگاهی نسبت به آن را هم در کادر درمانی و هم در بیماران با آموزش و مشاوره افزایش دهیم. همچنین شناسایی عوامل موثر بر رضایت مندی بیماران از محورهای منشور حقوق بیمار میتواند در جهت افزایش میزان رضایت بیماران حایز اهمیت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2410389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!