عوارض ناسازگاری ABO به دنبال تزریق خون در بیمارستان های شیراز در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از خطرات تزریق خون، خطاهایی است که منجر به تزریق خون اشتباه به بیمار می گردد. بنابراین، این مطالعه با هدف شناسایی انواع خطاهای منجر به تزریق خون ناسازگار به منظور پیشگیری از وقوع مجدد این عوارض و افزایش سلامت گیرندگان خون انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی بر روی همه عوارض ناسازگاری ABO ناشی از تزریق خون و فرآورده های خونی که در سال 1398در تمامی بیمارستان های شیراز (68 بیمارستان)، اتفاق افتاده بود انجام شد. خصوصیات دموگرافیک گیرندگان خون، نوع فرآورده دریافتی، حجم خون ناسازگار تزریق شده، علایم و علت ایجاد ناسازگاری ABO بررسی شد. برای مقایسه نسبت ها از نرم افزار MED CALC-7و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t و 23 SPSS استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه، در مجموع 9 عارضه ناسازگاری  ABOو Rh از 219638 (004/0%) خون و فرآورده های خونی گزارش شد که 7 مورد (8/77%) ناشی از تزریق خون فشرده، یک مورد (1/11%) ناشی از تزریق پلاکت و یک مورد (1/11%) ناشی از تزریق پلاسما بود. از نظر علایم بالینی، تنها در یک بیمار لرز ایجاد شد و بقیه بیماران هیچ علامتی نداشتند. شایع ترین خطای منجر به ناسازگاری، عدم شناسایی دقیق بیمار در6 مورد(7/66%)، خطای نمونه گیری 2 مورد (2/22%) و یک مورد (1/11%) اشتباه در نوشتن گروه خونی در فرم درخواست خون بود.

نتیجه گیری

به نظر می رسد برای ارتقای تزریق خون ایمن، بررسی موارد وقوع ناسازگاری ABO به منظور شناسایی  خطاهای زنجیره تزریق خون، علل بروز خطاها و جلوگیری از وقوع مجدد این عوارض اهمیت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2411708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!