تاثیر فلسفه اخلاق در تصمیم گیری های اخلاقی در طب

پیام:
چکیده:
مقدمه
در دهه های اخیر اخلاق پزشکی سنتی که بیشتر شامل دستورات آمرانه و ناهیانه پزشکان بود، جای خود را به اخلاق پزشکی نوین داده است که با پرداختن به موضوعات مطرح در حیطه طبابت مانند اتانازی، سقط جنین، پیوند عضو و غیره در ارائه راه حل های مناسب اخلاقی تلاش می نماید. این گونه راه حل ها خواسته یا ناخواسته بر مبانی فلسفی مبتنی هستند.
روش ها
فلسفه اخلاق پزشکی یک بخش اساسی اخلاق پزشکی است که کوشش می کند در سایه تحلیل فلسفی، درست و نادرست ها را در حیطه عمل در موضوعات مختلف طب و مراقبت های بهداشتی شرح دهد. فلسفه اخلاق، از سویی به تحلیل مبانی نظریه اخلاقی می پردازد و آن را مورد نقد و تجزیه و تحلیل قرار می دهد و از سویی دیگر به عرضه ملاکی برای کارهای اخلاقی دست می یازد و معیار حسن و قبح را بیان می دارد.
یافته ها
در کشورهای غربی چهار اصل عمده به عنوان راهنمایی برای اتخاذ تصمیمات در صحنه های عمل اخلاق پزشکی پیشنهاد شده است که عبارتند از: خودمختاری و اختیار فرد، سودمند بودن، عدم زیانباری و عدالت. اما در خصوص هر یک از این اصول مطروحه، تفسیرها و پرسش هایی در فرهنگ ها و مکاتب مختلف مطرح است.
نتیجه گیری
آنچه مسلم است این است که مبانی فلسفی در جهان غرب در بسیاری از تصمیم گیری های اخلاقی در حیطه طبابت، با مبانی فلسفی اسلامی متفاوت است. لذا تبیین جایگاه فلسفی اخلاق پزشکی در اسلام یک مساله ضروری است که جز با تعامل و همفکری پزشکان و فلاسفه مسلمان مقدور نخواهد بود. تبیین تاثیر دیدگاه های فلسفی بر تصمیم گیری های اخلاقی پزشکان و تاکید بر لزوم تدوین چارچوب های اسلامی تصمیم گیری، هدف اصلی این مقاله خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p241366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!