نقش پیش بینی کننده رفتارها و نگرشهای ناسالم خوردن بر اساس نگرانی از بدریخت انگاری بدن، دشواری در تنظیم هیجان و واکنشهای ناکارآمد دختران نوجوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رفتارها و نگرشهای ناسالم خوردن بر اساس نگرانی از بدریخت انگاری بدن، دشواری در تنظیم هیجان و واکنشهای ناکارآمد دختران نوجوان انجام شده است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل همه دختران نوجوان 14 تا 20 ساله شهر کرمانشاه در سال 1397بوده که به روش نمونه گیری در دسترس از میان آنان، تعداد 150 نفر انتخاب شده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بازخورد خوردن ویلیامسون و همکاران (1990)، پرسشنامه نگرانی از تصویر بدن لیتلتون و همکاران (2005)، پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گراتز و رویمر (2004) و پرسشنامه واکنشهای ناکارآمد چان و وانگ (1994) بود. به منظور تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شده که در نهایت داده ها با نرم افزار SPSS-22 مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاکی از آن بود که نگرانی از بدریخت انگاری بدن، دشواری در تنظیم هیجان و واکنشهای ناکارآمد با رفتارها و نگرشهای ناسالم خوردن رابطه مثبت و معنادار دارند (P>0/001). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین همگی با هم می توانند 27 درصد تغییرات مرتبط با رفتارها و نگرشهای ناسالم خوردن را تبیین کنند. نتایج پژوهش نشان داد که نگرانی از بدریخت انگاری بدن، دشواری در تنظیم هیجان و واکنشهای ناکارآمد می توانند منجر به رفتارها و نگرشهای ناسالم خوردن در دختران نوجوان شوند، بنابراین پیشنهاد می شود که درمانگران حوزه سلامت به این مهم توجه داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2414900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!