سنتز بسپار پروپان سولفونات حاوی مایع یونی بر پایه ایمیدازولیوم و بررسی خاصیت کاتالیزوری آن در فرآیند آسیل دار شدن الکل ها و استری شدن اسیدها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف اصلی این تحقیق سنتز مستقیم بسپار مزوحفره منظم با واحدهای مایع یونی 3-(1-وینیل ایمیدازولیوم-3-ایل)پروپان-1-سولفونات(MPIL-PS) و استفاده از آن به عنوان بستر کاتالیزوری در واکنش استری شدن اسیدها و آسیل دار شدن الکل ها است. در این پژوهش،ابتدا سنتز بسپار نانوساختار پلی وینیل بنزن با واحدهای ایمیدازولیومی انجام شد. در مرحله بعد بسپار مزوحفره منظم(MPIL-PS) با گروه پروپان سولتون عامل دار شد و سپس از طریق برهمکنش واحدهای مایع یونی ایجاد شده در سطح بسپار باگروه های سولفوریک اسید، کاتالیزور مورد نظر (H2SO4@MPIL-PS)تهیه شد.با توجه به اینکه کاتالیزور سنتز شده از مزایای مایع های یونی و مواد نانوساختار بسپاری به طور همزمان بهره جسته است، با تغییر شرایط واکنش و کاهش درصد استفاده از مایع های یونی در حضور مقادیر کم کاتالیزور، از آن در واکنش استری شدن اسیدها و آسیل دار شدن الکل ها با بازده های عالی از محصولات مورد استفاده قرار گرفت. کاتالیزور حاصل پس از سنتز، توسط روش های شناسایی مختلف نظیر آنالیز تخلخل سنجی،آنالیز وزن سنجی حرارتی (TGA)،طیف سنجی مادون قرمز(FT-IR) مورد ارزیابی قرار گرفت.همچنین، آزمایش بازیافت کاتالیزور نشان داد که سیستم کاتالیزوری تا 5بار با بازده بالا بدون هیچگونه کاهش چشمگیر فعالیت قابل بازیافت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2415209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!