الگوی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد با رویکرد گزارشگری مالی بهنگام در بخش عمومی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
موضوع و هدف مقاله

 اصلاح فرآیند بودجه‌ریزی علاوه بر منابع انسانی و مالی مستلزم سرمایه‌گذاری معنی‌دار در تکنولوژی اطلاعات و سیستم‌های اطلاعات مدیریت است. هدف پژوهش ارایه الگوی مفهومی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد با رویکرد گزارشگری به هنگام در بخش عمومی ایران است.

روش پژوهش

 روش کیفی با رویکرد داده بنیاد است، پس از کسب نظر خبرگان از طریق 20 مصاحبه نیمه ساختاریافته طی سال‌های 1398- 1400 الگوی مفهومی ارایه شده است.

یافته‌های پژوهش

بعد از تحلیل داده‌ها، 133 کد اولیه در خصوص بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد به هنگام شناسایی شد، 38 کد در مقوله‌های اصلی شرایط علی، 35 کد در بستر زمینه، 15 کد در بخش شرایط مداخله‌گر، 4 کد پدیده محوری، 21 کد در راهبردها و 20 کد در پیامدها. که کدها در نهایت بر اساس 25 مقوله فرعی دسته‌بندی شدند: معماری سازمانی و برنامه راهبری شرکتی (10 کد)، ساختار تیمی و سازمانی و فرآیندگرایی (13 کد)، زیرساخت و فن‌آوری اطلاعات و مشکلات تکنیکی و ارتباطی و سازمان برنامه و بودجه (15 کد)، الزامات قانونی و نظام حسابداری و حسابرسی (7 کد)، سیاست‌های مدیریتی و نگرش مدیران و شاخص‌های ارزیابی عملکرد (18 کد)، مدیریت ترازنامه‌ای دولت و بهای تمام شده (10 کد)، منابع انسانی، ادراک مشترک و نظارت و گردآوری اطلاعات (15 کد)، هوشمندی کسب و کار (13 کد)، کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی، نگرش سیستمی و پاسخگویی (12 کد)، اثرات سطح ملی، اقتصادی (12 کد) و بهره‌وری (8 کد).

نتیجه‌گیری، اصالت و افزوده آن به دانش

با توجه به مشکل چندین ساله استقرار بودجه عملکردی در کشور، استفاده از چارچوب این پژوهش زمینه را برای پیاده‌سازی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد با رویکرد جدید تسریع کرده و الگوی پیشنهادی این پژوهش می‌تواند وضعیت موجود را بهبود ببخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2415895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!