سنتز و بهینه سازی دوز موثر آمیکاسین نیوزومی و بررسی اثرات ضد باکتریایی آن بر سودوموناس آئروژینوزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

نیوزوم ها یکی از سامانه های نوین دارورسانی می باشند. در این تحقیق سنتز و ویژگی های نانونیوزوم حامل داروی آمیکاسین جهت رهایش پیوسته دارو و اثر ضدباکتریایی آن بر سودوموناس آیروژینوزا انجام شده است.

مواد و روش ها

نانوحامل های ساخته شده با استفاده از روش های تفرق نوری پویا، پتانسیل زتا، تصاویر SEM و آنالیز FTIR مشخصه یابی شدند. در مرحله بعد درصد بارگذاری دارو در نانونیوزوم های حاوی دارو اندازه گیری شد. پس از آن میزان رهایش دارو بررسی گردید. آزمون های میکروبی MIC جهت تعیین حداقل غلظت مهارکنندگی دارو بر سویه سودوموناس آیروژینوزا انجام گرفت. در نهایت با استفاده از روش رنگ سنجی MTT میزان سمیت و اثربخشی سامانه بر روی رده سلولی 549A مستخرج از بافت ریه مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

در این پژوهش با بهینه سازی می توان بیشترین راندمان بارگذاری 15/95% در بین فرمول بندی ها و آهسته ترین رهایش با درصد رهایش دارو 27/65% درصد در 60 ساعت را جهت کاهش عوارض داروی آمیکاسین انجام داد. توانستیم فعالیت ضد میکروبی آمیکاسین نیوزومی را بر سودوموناس آیروژینوزا افزایش و عوارض جانبی آن را نسبت به فرم آزاد کاهش دهیم که رهایش آهسته و پیوسته تری با اثرگذاری بیشتر داشته باشد. بررسی این فرایند بر رده سلول های ریوی مبتلا به عوامل باکتریایی سودوموناس آیروژینوزا موفقیت آمیز بود و آمیکاسین به فرم آزاد اثر سمیت بیشتری نسبت به دو سامانه نیوزومی فاقد و دارای دارو دارد. مدل های ریاضی متعددی شامل مدل های مکانیستیک ریالیستیک و تجربی/نیمه تجربی با موفقیت برای تعریف کمی مکانیزم های رهایش دارو معرفی شده اند و نقش مهمی در طراحی یک سامانه دارورسانی برای نمودار رهایش دارو دارند که نتایج نیز با کمک آن ها بررسی شده است.

نتیجه گیری

با دست یابی به شرایط بهینه برای تهیه نانو نیوزوم های حامل داروی آمیکاسین و بررسی تاثیر این سامانه بر روی عوامل باکتریایی قدم مهمی را در علم و تحقیق، صرفه اقتصادی به دست آوریم.

زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2417302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!