نگرش کتابداران دانشگاهی به فناوری واقعیت افزوده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

واقعیت افزوده (AR) یک لایه دیجیتالی در محیط فیزیکی است، که عناصر مجازی را به دنیای واقعی اضافه می کند. کتابخانه های دانشگاهی برای ورود به کتابخانه های نسل چهارم، باید معیارهایی را کسب کنند، یکی از آن معیارها استفاده از فناوری های نوین است. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه کتابداران نسبت به مولفه های فناوری واقعیت افزوده در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی انجام شد.

روش کار

روش پژوهش، پیمایشی و نوع مطالعه کاربردی بود. جامعه آماری کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی بود، 183 کتابدار دانشگاهی از سراسر ایران در پژوهش ما مشارکت کردند. رویکرد پژوهش کمی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی داخلی پرسشنامه توسط CVI و پایایی با استفاده از ICC انجام شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظرات 10 نفر از متخصصان علم اطلاعات و حوزه واقعیت افزوده به تایید رسید و پایایی آن با ضریب همبستگی آلفای کرونباخ برابر 0/96 و به روش آزمون-بازآزمون به دست آمد. با استفاده از پرسشنامه آنلاین، داده های مربوط به دیدگاه کتابداران نسبت به مولفه های آشنایی، امکانات، کاربرد، مزایا، فرصت و محدودیت به صورت سوالات 5 گزینه ای لیکرت گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS از طریق آزمون تی مستقل، آنوا و توکی برای بررسی وضعیت مولفه های فناوری واقعیت افزوده استفاده شد.

یافته ها

نگرش کلی کتابداران نسبت به مولفه های کاربرد، امکانات، مزایا، فرصت و محدودیت فناوری واقعیت افزوده در مقیاس پنج گزینه ای لیکرت با میانگین نمره ی کل 0/05±3/75 بود. کتابداران 73/65 درصد با فناوری واقعیت افزوده موافق بودند و با مولفه کاربرد آن در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی 99/86 درصد موافق بودند. نتایج آزمون توکی نشان داد، دانشجویان کارشناسی ارشد بیشتر از دارندگان مدرک دکتری تخصصی با مولفه امکانات موجود در کتابخانه های دانشگاهی جهت راه اندازی واقعیت افزوده موافق بودند. کتابداران با سن بیشتر از 50 سال مولفه کمک واقعیت افزوده در مدیریت کتابخانه و کمک به فعالیت کتابداران را بیشتر از افراد با سن کمتر از 30 سال موثر دانستند (0/05>P).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه حاضر، مهم ترین مولفه های استفاده از فناوری واقعیت افزوده در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی جهت تقویت آموزش کاربران، وجود محتواهای مناسب، مفید بودن، ارایه خدمات متنوع، هدایت کاربران، مکان یابی و فرصت اجرای واقعیت افزوده در مقیاس بزرگ تر بود. نگرش کتابداران نسبت به راه اندازی فناوری واقعیت افزوده مطلوب بود و با کاربردی بودن آن موافق بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2418192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!