بررسی تاثیر گیاهان دارویی بر آتروفی واژن در زنان یائسه: مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آتروفی واژن یکی از مشکلات نسبتا شایع در سنین یایسگی و از نگرانی های بهداشتی اصلی در این گروه از زنان می باشد. مطالعات متعددی در زمینه دارو های گیاهی در این زمینه انجام شده، ولی یافته های متفاوتی در مورد کارایی این روش ها گزارش شده است، مطالعه حاضر با هدف مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر گیاهان دارویی بر آتروفی واژن در زنان یایسه انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز، مقالات چاپ شده در پایگاه های اطلاعاتی scopus، pubmed، magiran،Cocharane databases ،web of science ، SID و google scholar در بازه زمانی 2020-2000 با استفاده از کلمات کلیدی فارسی آتروفی واژن، درمان آتروفی واژن، کارآزمایی بالینی، گیاهان دارویی، طب مکمل و طب سنتی" و کلیدواژه های انگلیسی Vaginal Atrophy،vaginal Atrophy treatment، clinical trial، herbal medicine، complementary medicine، traditional medicine مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار STATA (نسخه 11) در سطح اطمینان 95% انجام شد. جهت ترکیب مطالعات و انجام متاآنالیز از شاخص نسبت شانس و روش Peto استفاده گردید.

یافته ها

نتایج حاصل از متاآنالیز نشان داد که در تمامی مطالعات، مداخله گیاهی، منجر به بهبود علایم آتروفی واژن شده بود (001/0>p)؛ به طوری که شانس بهبود خارش، خشکی و سوزش در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، به ترتیب (98/26-82/5 CI؛ 53/12=OR)، (02/11-72/4 CI؛ 21/7=OR) و (55/38-94/8 CI؛ 56/18=OR) بود. همچنین شانس بهبود دیسپارونی، شانس بهبود شاخص بلوغ سلول های واژن و شانس کاهش PH واژن در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به ترتیب (69/46-79/13 CI؛ 38/25=OR)، (37/43-61/13 CI؛ 30/24=OR) و (59/41-05/13 CI؛ 30/23=OR) بود.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج متاآنالیز، تاثیر استفاده از گیاهان دارویی بر آتروفی واژن در زنان یایسه از نظر آماری معنی دار است و استفاده از روش درمانی گیاهی می تواند به عنوان جانشینی مناسب برای داروهای شیمیایی باشد؛ چراکه در زنان یایسه مورد پذیرش بیشتری نسبت به عوارض هورمون درمانی قرار می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2418705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!