الگوی ارزیابی مدیریت دانش با محوریت منابع انسانی در یک سازمان مردمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مدیریت صحیح دانش، موفقیت سازمان را پشتیبانی می کند. با ارزیابی مدیریت دانش و شناسایی عوامل پیشرفت، سازمان می تواند به صورت کاراتر، به اهدافش تحقق بخشد. مطالعه حاضر، با هدف طراحی الگوی ارزیابی مدیریت دانش در یک سازمان مردمی با محوریت منابع انسانی انجام شده است.

روش شناسی

 نوع مطالعه، از طیف مطالعه های کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری، شامل همه افراد آگاه در حوزه مدیریت دانش سازمان موردمطالعه است. نمونه گیری، به روش هدفمند بوده و حجم نمونه، با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع چهل ودو نفر تعیین شده است. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه عمیق و نیمه ساختمند است. برای تحلیل داده ها، از رهیافت نظام مند نظریه داده بنیاد استفاده شده است.

یافته ها

مطابق این رویکرد، در مرحله کدگذاری باز، عبارت های استخراج شده از مصاحبه ها، در صدونود کد اصلی و شصت مقوله خلاصه شدند و در کدگذاری محوری، بیست وچهار طبقه شناسایی شده است. در مرحله توصیف بصری، مدل با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن، در چهار وجه، طراحی شده است.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج پژوهش، شاخص های ارزیابی به دست آمده، به صورت زنجیره ای بر یکدیگر اثر گذاشته و رشد آن ها باعث ارتقای عوامل در ابعاد چهارگانه مدل ارزیابی مدیریت دانش می شود. بدین ترتیب اگر عوامل زیرساخت و پشتیبان به درستی تمهید شوند، آنگاه اجرای صحیح فرآیندهای مدیریت دانش با محوریت منابع انسانی منجر به ارتقای روحیه و خدمات و در نهایت، تحقق پیامدها یعنی معرفت الهی و رشد معنوی، تبدیل شدن به سازمان پیش رو و دانش آفرین، افزایش اعتماد عمومی به سازمان و هم چنین غرور ملی و یاس دشمنان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!