همبستگی حالات عاطفی منفی با پنهان سازی دانش: تبیین نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی و تعدیل گر رهبری اخلاقی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرمایه های دانشی در سازمان با تسهیم دانش در محیط کار به وجود می آید و مهم ترین ویژگی مدیریت دانش، جلوگیری از پنهان سازی دانش است؛ چرا که پنهان کاری علمی مضرات زیادی را متوجه سازمان ها به ویژه در بخش سلامت می سازد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل رفتاری موثر بر پنهان سازی دانش در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.

روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود که به صورت مقطعی در پاییز و زمستان سال 1399 اجرا شد. جامعه آماری تحقیق را کارکنان دانشگاه علوم پژشکی اصفهان تشکیل داد که با استفاده از جدول Morgan، 291 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های تحلیلی با استفاده از پرسش نامه های حالات عاطفی منفی، رهبری اخلاقی (Ethical Leadership Scale یا ELS)، بی تفاوتی اخلاقی (Propensity to emotionally indifference scale) و پنهان سازی دانش (Knowledge hiding scale) جمع آوری گردید و به روش مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

همبستگی میان حالات عاطفی منفی و پنهان سازی دانش (132/0 = r، 928/0 = t) و تاثیر نقش تعدیل گر رهبری اخلاقی بر همبستگی میان حالات عاطفی منفی و پنهان سازی دانش (352/0 = r، 856/1 = r) و همچنین، همبستگی حالات عاطفی منفی و بی تفاوتی اخلاقی (030/0 = r، 210/0 = t) مورد تایید قرار نگرفت، اما همبستگی میان حالات عاطفی منفی با بی تفاوتی اخلاقی (434/0 = r، 794/3 = t) و بی تفاوتی اخلاقی با پنهان سازی دانش (506/0 = r، 013/4 = t) و نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی در همبستگی میان حالات عاطفی منفی و پنهان سازی دانش (623/0 = VAF، 706/2 = Z) تایید شد.

نتیجه گیری

کارکنان دارای حالات عاطفی منفی، بی تفاوتی اخلاقی را به عنوان یک فرایند شناختی ثانویه فعال و قواعد اخلاقی شخصی شان را هرچه بیشتر مبهم می کنند که این امر آن ها را به سمت پنهان کردن دانش مورد درخواست سایر اعضا سوق می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!