مقایسه اثربخشی و پایداری آموزش فراتشخیصی یکپارچه نگر و رفتاردرمانی دیالکتیک بر بهزیستی روان شناختی و ادراک درد در بیماران مبتلا به سرطان شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

روند سرطان و درمان آن بر روی بیماران تاثیراتی می گذارد؛ به نحوی که عملکرد جسمی و روانی فرد مبتلا کاهش می یابد. در این راستا، بهره گیری از رویکردهای درمانی جهت بهبود مشکلات روان ناشی از بیماری شناسایی و ارایه شده است که با توجه به تکرار راهبردهای درمانی دیگر و تنوع مشکلات روان شناختی بیماران مبتلا به سرطان، عدم بهره گیری از دو راهبرد فراتشخیصی یکپارچه نگر و رفتاردرمانی دیالکتیک (Dialectical behavior therapy یا DBT) در گروه بیماران مبتلا به سرطان و با توجه به تاثیر مهارت شناختی فرد در حفظ سلامت روان، هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه نگر و DBT بر بهزیستی روان شناختی و ادراک درد بیماران مبتلا به سرطان شهر اصفهان بود.

روش ها

 طرح این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون و دوره پیگیری همراه با گروه شاهد بود. جامعه ی آماری تحقیق را کلیه بیماران مبتلا به انواع سرطان شهر اصفهان در سال 1400 تشکیل دادند. نمونه ها شامل 63 نفر از بیماران مبتلا به سرطان بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت قرعه کشی در سه گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. اطلاعات با کمک پرسش نامه ادراک درد (McGill Pain Questionnaire یا MPQ) و بهزیستی روان شناختی Ryfe جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

 آموزش فراتشخیصی یکپارچه نگر و DBT، بر بهبود ادراک درد و بهزیستی روان شناختی بیماران مبتلا به سرطان گروه مداخله نسبت به گروه شاهد اثربخش بود. همچنین، تفاوت معنی داری بین دو راهبرد آموزشی (فراتشخیصی یکپارچه نگر و DBT) در مرحله پس آزمون به ترتیب 58/0 و 42/0، برای متغیر ادراک درد، برای متغیر بهزیستی روان شناختی به ترتیب 27/0 و 17/0، مرحله ی پیگیری برای متغیر ادراک درد به ترتیب 58/0 و 43/0 و برای متغیر بهزیستی روان شناختی به ترتیب 30/0 و 17/0 به دست آمد (01/0 > P). درمان فراتشخیصی یکپارچه نگر بر بهزیستی روان شناختی و ادراک درد بیماران مبتلا به سرطان موثرتر بود. 

نتیجه گیری

 درمان فراتشخیصی یکپارچه نگر و DBT منجر به افزایش بهزیستی روان شناختی و بهبود ادراک درد در بیماران می شود و متخصصان حوزه سلامت می توانند از این روش درمانی جهت بهبود عملکرد روانی بیماران استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!