مقایسه اثر موضعی آلوئه ورا و بنفشه با هیدروکسی زین بر خشکی پوست بیماران همودیالیزی (یک کارآزمایی مداخله ای متقاطع)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خشکی پوست یکی از شایع ترین عوارض پوستی مرتبط با نارسایی مزمن کلیه در بیماران همودیالیزی می باشد. ژل آلویه ورا و روغن بنفشه از طریق مکانیسم های خاصی می توانند در بهبود علایم خشکی موثر باشند؛ بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر موضعی آلویه ورا و بنفشه با هیدروکسی زین بر خشکی پوست بیماران همودیالیزی انجام شد.

روش تحقیق

در این مطالعه کارآزمایی مداخله ای متقاطع تصادفی شده تعداد 36 نفر مطابق معیارهای ورود و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به روش تصادفی ساده در سه گروه 12 نفره A، B و C قرار گرفتند. مطالعه شامل سه دوره مداخله دو هفته ای و دو دوره پاکسازی یک هفته ای بود. با انجام یک تخصیص تصادفی هر سه گروه به صورت کراس در هر دوره یکی از مداخلات شامل ژل آلویه ورا، روغن بنفشه و قرص هیدروکسی زین را دریافت کردند. جمع آوری داده ها با استفاده از ابزار VAS قبل و بعد از مداخلات توسط کمک پژوهشگر صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و همچنین برای تحلیل اثرات متقاطع شامل اثر دوره و اثر انتقالی از نرم افزار SAS نسخه 2/9 استفاده گردید. سطح معنی داری تمام آزمون ها 05/0P< در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد در دوره اول و سوم در هر سه روش درمانی میانگین نمره شدت خشکی قبل و بعد از مداخله کاهش آماری معنی داری داشته است (05/0P<)؛ اما این کاهش در دوره دوم در هیچ یک از روش ها معنی دار نبوده است (05/0>P)؛ همچنین اثر هر سه روش درمانی بر روی شدت خشکی بیماران بعد از مداخله با یکدیگر اختلاف آماری معنی داری نداشت (05/0>P).

نتیجه گیری

هر سه روش درمانی به یک اندازه می توانند سبب بهبود علایم خشکی پوست اورمیک در بیماران دیالیزی گردند؛ هر چند جهت تایید نتایج این مطالعه پژوهش های بیشتری باید صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!