استخراج غیرتهاجمی پارامترهای مکانیکی پوست با پردازش تصاویر فراصوتی: اعتبار سنجی با روش تهاجمی تنسیومتری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روش های مرسوم برای پیری پوست به طور عمده بر اساس مشاهدات فیزیولوژیکی یا بیوشیمی استوار است. هدف از این مطالعه ارایه روش غیرتهاجمی مبتنی بر استخراج پارامتر های بیومکانیکی پوست حاصل از پردازش تصاویر متوالی فراصوتی فرکانس بالا به منظور بررسی روند ایجاد ضایعه پوستی است.

مواد و روش ها

به منظور بررسی روند آسیب پوستی تعداد 25 سر موش C57BL6 تحت تابش امواج فرابنفش B قرار گرفت. پارامترهای مکانیکی پوست حاصل از پردازش تصاویر متوالی فراصوتی با الگوریتم تخمین حرکت (گرادیان و تطبیق بلوک) در طول روند ایجاد آسیب به صورت هفتگی برآورد شد و نتایج به صورت میانگین و انحراف معیار گزارش شد. برای بررسی تمایز آماری پارامترها در هفته های ایجاد آسیب، از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر به صورت مقایسه پارامتر های الاستیک در طول روند تغییرات در طول 5 هفته استفاده شد.

یافته ها

همبستگی معنی داری میان الاستیسیته به دست آمده از دو روش غیر تهاجمی پردازش تصاویر فراصوت و روش تهاجمی تنسیومتری، با ضریب همبستگی بیش از 0/79 حاصل شد. با آنالیز تصاویر متوالی فرا صوتی، نتایج نشان داد که مدول الاستیک محوری و مدول برشی لایه های پوست به طور معنی داری افزایش یافت که حاکی از افزایش سفتی پوست است (0/05<P).

نتیجه گیری

به کمک یافته های مطالعه حاضر، روشی غیرتهاجمی متکی بر استخراج پارامترهای بیومکانیکی پوست به صورت موضعی بر اساس پردازش تصاویر متوالی فراصوتی فرکانس بالا برای پیگیری آسیب پوستی ناشی از تابش امواج فرابنفش و ارزیابی ضایعات پوستی پیشنهاد می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
126 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!