بررسی میزان شیوع بیماری کووید-19 در یک منطقه محروم با استفاده از تست های تشخیصی: تجربه ای از توانمندی نیروهای جهادی و نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آزمایش آنتی بادی کرونا یکی از روش های تشخیص عفونت کرونا ویروس می باشد؛ که به دلیل قیمت ارزان، دسترسی راحت، مدت زمان کوتاه انجام آزمایش و نمونه گیری راحت به عنوان یک روش رایج برای بررسی سابقه آلودگی افراد به ویروس کرونا به کار برده می شود. کشور ایران با دراختیار داشتن منابع ارزشمند جهادی و نظامی توانسته جهت کنترل بحران ناشی از این بیماری اقدامات موثری را به نمایش بگذارد. اهمیت این امر در مناطق محروم و کم برخوردار، دوچندان می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان شیوع کووید-19 در افراد ساکن دریاچه هامون از توابع سیستان و بلوچستان با استفاده از تست های تشخیصی سرولوژیکی و بررسی تغییرات میزان شیوع این بیماری با توجه به میزان دسترسی به امکانات پزشکی و بهداشتی است.

روش ها

این مطالعه به روش مقطعی و با استفاده از جمع آوری اطلاعات با چک لیست حضوری در اسفند ماه سال 1399 در بین افراد ساکن دریاچه هامون از توابع سیستان و بلوچستان انجام شد. چک لیست مورد نظر مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات علایم همراه و بیماری های زمینه ای بوده است. اطلاعات تست های آزمایشگاهی و سرولوژی از جمله PCR، IgM و IgG نیز با اخذ نمونه مورد ارزیابی قرار گرفت. اجرا و انجام این مطالعه به کمک نیروهای جهادی و نظامی اعزام شده به این منطقه انجام پذیرفت.

یافته ها

با توجه به تست تشخیصی انجام شده در این مطالعه منطبق بر IgM و IgG از کل 622 نفر تعداد 74 نفر دارای IgM مثبت و تعداد 105 نفر دارای IgG مثبت بودند. تست 10 نفر از تمامی شرکت کنندگان برای آنتی ژن نیز مثبت بود. افراد بالای 30 سال بیشتر به کرونا مبتلا شده بودند و این اختلاف معنی دار بود (001/0>P). ولیکن تفاوت معنی داری بین ابتلا زن و مرد دیده نشد؛ اگرچه زنان بیشتر به کرونا مبتلا شده بودند (05/0<P). بیشترین علامت مربوط به بیماری در افراد مورد بررسی این مطالعه سرفه 12%، تنگی نفس 8% و بدن درد 6% بود. بیماری فشار خون 13%، بیماری های قلبی 9% و بیماری دیابت 8% جز بیماری های زمینه ای غالب در این افراد بود.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد که میزان شیوع بیماری کرونا در منطقه دریاچه هامون که جز نواحی محروم کشور از نظر میزان دسترسی به امکانات بهداشتی است؛ تفاوت چندانی با سایر نواحی کشور ندارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که میزان دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی، حداقل در این مطالعه نمی تواند جز عوامل تاثیرگذار در میزان شیوع و ابتلا به بیماری کرونا باشد. این مطالعه که تجربه موفق از به کارگیری نیروهای نظامی جهت کمک به مردم کم برخوردار کشور را جهت مدیریت بیماری کرونا، نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1016 تا 1023
لینک کوتاه:
magiran.com/p2421659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!