طراحی مدل توسعه مزیت رقابتی در صنعت گردشگری ورزشی شمال کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
طرح مساله

مزیت رقابتی همان چیزی است که موجب می شود که یک برند در نظر مشتریان خود بهتر از رقبایتان به نظر برسد. گردشگری ورزشی حوزه نوظهور و مشترک ورزش و توریسم است. با وجود اینکه شناسایی و تحلیل مزیت های رقابتی جزو الزمات اصلی کسب و کارهای حوزه صنعت گردشگری ورزشی اما تاکنون چارچوب و ابزار مناسبی جهت ارزیابی آن ارایه نشده است. هدف از این پژوهش طراحی مدل مزیت رقابتی در صنعت توریسم ورزشی شمال کشوراست.

 

روش تحقیق

 روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل صاحب نظران و متخصصان گردشگری ورزشی در شمال کشور می باشد. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت جهت آزمون مدل به روش هدفمند و دردسترس انتخاب و نظرخواهی گردید (246 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته براساس مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه های نیمه اکتشافی هدایت شده است. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (11 نفر)، پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (92/0) و روایی سازه آن با استفاده از شاخص های برازش مدل ارزیابی و تایید گردید و از نرم افزار Smart pls برای تحلیل داده ها استفاده شده است.

نتایج

تمامی عوامل شناسایی و در چهار منظر اصلی شامل منابع، قابلیت ها، استراتژی ها و مزیت های رقباتی چارچوب بندی شده اند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که منابع رقابتی به ترتیب با ضرایب 40/0، 78/0، و 21/0 بر قابلیت های رقابتی اثر مثبت، مستقیم و معنی دار دارد و همچنین استراتژی های رقابتی با ضرایب 582/0 و 348/0 به ترتیب بر قابلیتهای رقابتی و مزیت رقابتی دارای اثر مثبت، مستقیم و معنی دار دارند. قابلیتهای رقابتی نیز با ضریب 454/0 بر مزیت رقابتی اثر معنی داری دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2422145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!