مقایسه ی اثر دو داروی پرومتازین و افدرین بر ثبات علایم همودینامیک بیماران تحت عمل آرتروپلاستی با بی حسی اسپینال همراه با مصرف سیمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در اعمال جراحی تعویض مفصل، به علت مصرف سیمان، بی حسی نخاعی به دلایل متعدد بر بیهوشی عمومی ترجیح داده می شود. اثرات جانبی سیمان بر سیستم قلب و عروق بیماران می تواند فاجعه بار باشد، یافتن روش های درمانی مناسب در جهت کاهش عوارض سیمان ضروری می باشد.

روش کار

در این کارآزمایی بالینی 90 نفر از بیماران کاندیدای عمل  تعویض مفصل به سه گروه 30 نفره تقسیم شدند. گروه اول 25میلی گرم پرومتازین وریدی، گروه دوم 10 میلی گرم افدرین وریدی و گروه کنترل معادل حجم دو گروه موردمطالعه‚ آب مقطر وریدی 10 دقیقه قبل از تزریق سیمان دریافت کردند.علایم حیاتی بیماران بدو ورود به اتاق عمل، بعد از بی حسی نخاعی، بلافاصله قبل از تزریق دارو، بعد از تزریق، پنج دقیقه و ده دقیقه بعد از تزریق سیمان ثبت گردید. تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد.

نتایج

بین گروه های پرومتازین و افدرین و کنترل از نظر فشارخون سیستول در زمان های بعد از تزریق دارو و پنج و ده دقیقه بعد از سیمان و فشارخون دیاستول نیز در ده دقیقه بعد از سیمان تفاوت معنی دار بود (05/0>p). بین گروه های مطالعه، ازلحاظ ضربان قلب در پنج دقیقه بعد از سیمان تفاوت معنی دار بود (0.041=p). اما بین گروه های مطالعه از نظرO2 SAT  تفاوت معنی دار نبود (0.09=p).

نتیجه گیری: 

براساس نتایج پژوهش، در بیماران تعویض مفصل با تزریق سیمان به علت تغییرات علایم حیاتی، استفاده از افدرین و پرومتازین می تواند بر ثبات  علایم حیاتی بیماران موثر باشد و به پایداری فشارخون سیستول(افدرین)و فشارخون دیاستول و ضربان قلب(پرومتازین)کمک کند تا عوارض این اعمال جراحی به حداقل برسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2423546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!