بررسی تاثیر آموزش بر ارتقاء دانش محیط زیست معلمان و دانش آموزان (مطالعه موردی: مقطع متوسطه ی اول شهر بم)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جوامع امروز برای نیل به اهداف توسعه پایدار بایستی افراد جامعه با دانش محیط زیست خود آشنا باشند که از بنیادی ترین راه حل ها آموزش آن در تمامی مقاطع آموزشی می باشد. هدف از این پژوهش سنجش میزان تاثیر گذاری آموزش بر ارتقاء دانش محیط زیستی معلمان و دانش آموزان متوسطه ی اول شهر بم است.

روش بررسی

بدین منظور در پژوهش حاضر تاثیرات آموزش محیط زیست هم برای کارکنان آموزش دهنده (معلمان) و هم دانش آموزان تحت دو پرسشنامه که توسط محققان این پژوهش تدوین شده، در مقطع متوسطه ی اول بررسی گردید. روش کار پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و جمع آوری اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه برای دو گروه معلمان و دانش آموزان مقطع متوسطه اول، صورت گرفت. پاسخ ها بر اساس طیف لیکرت به صورت 5 گزینه ای (خیلی زیاد تا خیلی کم) و جامعه آماری این تحقیق از طریق آزمون تحلیل عاملی برای معلمان 72 نفر و برای دانش آموزان 180 نفر مشخص شد. برای تجزیه و تحلیل عامل ها از سه آزمون کیزر- میر- اوکلین و آزمون بارتلت استفاده شد. داده های به دست آمده از نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها

ضریب پایایی برای هر دو گروه قابل قبول بود. نتایج حاکی از آن است که رفتار های محیط زیستی دانش آموزان به همراه آموزش های محیط زیستی تیوری-عملی صحیح از اهمیت یکسانی برخوردار هستند، همچنین ارتقاء دانش محیط زیستی معلمان در ایجاد رفتار و نگرش مثبت در دانش آموزان تاثیر  دارد.

بحث و نتیجه گیری

بنابراین برای نیل به هدف بالا بردن آگاهی و آموزش محیط زیست در بین افراد یک جامعه بایستی این آموزش ها به هر دو گروه دانش آموزان و آموزش دهندگان (معلمان) داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p2424664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!