تحلیل کیفی مولفه های یادگیری خود راهبر در آموزش پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شناسایی مولفه های یادگیری خودراهبر می تواند به جریان بهتر و موثرتر یادگیری کمک کند. هدف از این پژوهش تحلیل کیفی  مولفه های یادگیری خودراهبر برای دانشجویان پرستاری می باشد.

روش کار

جهت شناسایی مولفه های یادگیری خودراهبر در این مطالعه از روش کیفی تحلیل مضمون آتراید - استرلینگ (2001) استفاده شده است که شناسایی مضامین را بصورت استقرایی (مبتنی بر داده) واز سمت مضامین پایه به سمت مضمون فراگیر می باشد (از جز به کل). مضامین پایه توسط پژوهشگر پس از مرور دقیق تک تک منابع در محیط پژوهش مطابق با گام های روش تحلیل مضمون آتراید- استرلینگ (2001) شناسایی و استخراج شدند وجهت تعیین ضریب پایایی با تایید نظر متخصصان از روش هولستی استفاده شد. که میزان این ضریب 827/0 برآورد شد.

یافته ها

با مرور دقیق ادبیات پژوهش تمام منابع و نظرخواهی از اساتید متخصص، براساس روش تحلیل مضمون استقرایی 62 مضمون پایه شناسایی شده است. سپس بر اساس هر چند مضمون پایه مرتبط با هم و قرار گرفتن در یک گروه، یک مضمون سازمان دهنده شناسایی شد که ده مضمون سازمان دهنده شناسایی شده یادگیری خودراهبرعبارتند از: خود مدیریتی با 7 مضمون پایه، خود نظارتی با 4مضمون پایه، خودآموزی با 7مضمون پایه، عوامل یافتی یا زمینه ای با 8مضمون پایه، انگیزش و اشتیاق با 9مضمون پایه، راهبردهای شناختی و فراشناختی با 6 مضمون پایه، ویژگی های فردی با 7مضمون پایه، استقلال فراگیر با 7 مضمون پایه، مهارتهای ارتباطی بین فردی با 3 مضمون پایه، مهارتهای عاطفی با 4 مضمون پایه و یک مضمون فراگیر.

نتیجه گیری

مضامین پایه یادگیری خودراهبر شناسایی شده  که در پژوهش حاضر ارایه شده می تواند به عنوان الگویی مناسب برای برنامه ی آموزشی و یادگیری دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!