بهبود رشد عاطفی دانشجویان پرستاری مبتنی بر نظریه رشد بخشیدن و الگو شدن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به نقش مهم مهارت های ارتباطی در پرستاری، مربیان پرستاری ازنظر داشتن تجارب آموزشی، عملی و احساس مسیولیت، همچنین پذیرش به عنوان الگو از سوی دانشجویان، نقش مهمی در شکل گیری رفتار دانشجویان و ازجمله رفتارهای مربوط به رشد عاطفی به عهده دارند. این مطالعه باهدف بهبود رشد عاطفی دانشجویان پرستاری مبتنی بر نظریه رشد بخشیدن و الگوشدن انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر یک اقدام پژوهی مشارکتی بود. تمامی دانشجویان کارشناسی پرستاری ورودی بهمن 1393 شاغل به تحصیل (30 نفر) در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در این مطالعه مشارکت داشتند. پس از طراحی پرسشنامه استاندارد و قابل اعتماد، وضعیت رشد عاطفی مورد سنجش قرار گرفت. راهکارهای قابل اجرای بهبود رشد عاطفی با استفاده از مرور متون مرتبط، مصاحبه با اساتید و جلسات بحث گروهی با دانشجویان گروه هدف مشخص شد. در مرحله اجرا برخی از راهکارهایی که قابلیت اجرا داشتند مورد اجرا قرار گرفتند. رشد عاطفی دانشجویان در 4 زمان (در ابتدای مطالعه (اسفند ماه 1394)، دو بار در طول مطالعه و در انتهای مطالعه (بهمن ماه 1396)) سنجیده شد.

 یافته ها

 نمره کل رشد عاطفی دانشجویان در ابتدای مطالعه 9/18 ± 9/90 بود. عمده راهکارهای مشخص شده در مرحله برنامه ریزی، در زمینه ارتباط موثر، انگیزه، اعتماد به نفس و حس هویت مثبت بودند که پس از اجرای برخی راهکارها در مرحله اجرا، در نهایت نمرات رشد عاطفی در حیطه های هویت مثبت، ارتباط موثر و انگیزه و همچنین نمره کل رشد عاطفی دانشجویان پرستاری در زمان های مختلف نسبت به قبل افزایش یافت؛ به طوری که در طول دو سال نمره کل رشد عاطفی دانشجویان از9/18 ± 9/90 به 8/11 ± 9/97 افزایش یافت.

نتیجه گیری

 با بکارگیری اقداماتی در جهت بهبود رشد عاطفی مانند ایجاد محیط مناسب برای تعاملات موثر بین اساتید و دانشجویان و کمک در جهت افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در دانشجویان،  می توان به بهبود رشد عاطفی دانشجویان کمک کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!