مدت زمان فعالیت های روزمره زندگی بر پایه روز هفته، سن و جنسیت در کودکان سالم زیر پنج سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 فعالیت های روزمره زندگی فعالیت هایی هستند که به منظور مراقبت از بدن انجام می گیرند و برای زندگی و بهزیستی و بقای بنیادی ضروری هستند. این فعالیت ها از نوزادی شروع می شوند و در مراحل متفاوت رشدی، تکامل می یابند. ارزش های فرهنگی، انتظارات والدین، روتین های اجتماعی و محیط فیزیکی روی فعالیت های روزانه اثر می گذارند. نگرانی در مورد استفاده از زمان و فعالیت های روزانه کودکان، موضوع جدیدی نیست، ولی مطالعات روی آن کمیاب و مختصر هستند. پس برای داشتن اطلاعات و دانسته های بیشتر در مورد زندگی کودکان و بهزیستی آنان، نیاز است اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت های روزمره آن ها داشته باشیم. هدف از مطالعه حاضر بررسی مدت فعالیت های روزمره زندگی بر پایه روز هفته، سن و جنسیت بود.

روش بررسی

 در این مطالعه پیمایشی (توصیفی تحلیلی) که کودکان سالم زیر پنج سال شهر اصفهان در آن حضور داشتند، از رده های سنی مختلف متناسب با بار جمعیتی آن رده سنی، تعداد 240 دختر و پسر به گونه ای که تعداد دختران و پسران در رده های سنی زیر یک ماه، 2 تا 3 ماه، 4 تا 6 ماه، 7 تا 12 ماه، 1 تا 2 سال و 3 تا 5 سال برابر بودند به صورت چندمرحله ای، طبقه ای، خوشه ای و هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسش نامه جمعیت شناختی و مقیاس گاه نگار زمان استفاده شد. آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها مورد استفاده قرار گرفت. سپس برای بررسی تفاوت بین متغیر ها از آزمون های آنالیز واریانس یک راهه، کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد در روزهای هفته از بین اجزای فعالیت های روزمره زندگی بیشترین زمان به طور میانگین با 59/150 دقیقه در شبانه روز به فعالیت خوردن (و آشامیدن) و کمترین زمان با میانگین 02/0 دقیقه در شبانه روز به مراقبت از وسایل شخصی اختصاص داده شده است، در حالی که در روزهای آخر هفته به طور میانگین بیشترین زمان صرف خوردن (و آشامیدن) و کمترین زمان صرف سایر فعالیت های روزمره شده بود. در بین رده های سنی گوناگون، نوزادان صفر تا یک ماه، هم در روزهای هفته (با میانگین 35/273 دقیقه در شبانه روز) و هم در روزهای آخر هفته بیشترین زمان و کودکان 25 تا 60 ماه هم در روزهای هفته (با میانگین 65/154 دقیقه در شبانه روز) و هم در روزهای آخر هفته کمترین زمان را به فعالیت های روزمره زندگی در روزهای هفته اختصاص داده بودند. دختران و پسران در یک روز آخر هفته از بین اجزای فعالیت های روزمره زندگی بیشترین زمان را صرف خوردن (و آشامیدن) و کمترین زمان را صرف سایر فعالیت های روزمره که در این مطالعه طبقه بندی نشده، کرده بودند. بین مدت زمان اختصاص یافته به فعالیت های روزمره زندگی در روزهای هفته و روزهای آخر هفته و بین مدت زمانی که دختران و پسران زیر پنج سال ساکن شهر اصفهان در یک روز هفته به فعالیت های روزمره زندگی اختصاص داده اند چه در روزهای هفته و چه در روزهای آخر اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0>p)، ولی بین مدت زمان استفاده از فعالیت های روزمره زندگی در رده های سنی مختلف در روزهای هفته و روزهای آخر هفته تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0<p) و در آخر، بین مدت زمان اختصاص یافته به فعالیت های روزمره زندگی در یک روز هفته و روز آخر هفته هم تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0<p).

نتیجه گیری

 طبق نتایج مطالعه حاضر، رده های سنی و روزهای هفته از عوامل تاثیرگذار روی فعالیت های روزمره شرکت کنندگان و کودکان مطالعه حاضر هستند، ولی جنسیت تاثیری روی الگوهای فعالیت های روزانه آن ها ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
444 تا 461
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!