آموزش برنامه مداخلاتی آموزشی روانی ویژه - مادران نوزاد نارس و ارزیابی اثربخشی آن بر استرس فرزندپروری و بهبود رابطه مادر نوزاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این پژوهش آموزش برنامه مداخله ای آموزشی- روانی و ارزیابی اثربخشی آن بر استرس فرزندپروری و بهبود رابطه مادر- نوزاد بود . این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی بود که در سال 1396انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه مادران داری نوزاد نارس،  بیمارستان های  استان مازندران  که از این میان 40 مادر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفته اند. برنامه  محقق ساخته مداخله ای روان شناختی-آموزشی شامل دوازده جلسه یک ساعته و ابزارهای پژوهش شامل مقیاس محقق ساخته استرس فرزندپروری (1397) و چک لیست محقق ساخته تعامل مادر-نوزاد (1397) بوده و برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از طرح اندازه گیری مکرر و تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که مداخلات آموزشی-روانی ویژه مادران نوزاد نارس،  بر میزان کاهش استرس فرزندپروری و سه مولفه آن «آشفتگی والدینی، تعامل آشفته والد - نوزاد و انتظارات منفی والدینی» اثر معنا داری گذاشته P<0.01 همچنین تعامل والد-نوزاد نیز بهبود پیدا کرده است P<0.01.  نتایج آزمون های تعقیبی نشان داده است که تنها مولفه رفتارهای احساسی  تعامل والد - نوزاد متاثر شده است .(p<0.05) نتایج پژوهش نشان می دهد که برنامه مداخلاتی آموزشی-روانی بر کاهش استرس فرزندپروری و بهبود رابطه مادر-نوزاد موثر بوده است؛ بنابراین پیشنهاد می شود از این گونه برنامه ها در ارتقای کیفیت زندگی مادران با نوزاد نارس استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!