بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر احساس تعلق کارکنان با توجه به نقش واسطه ای آنومی سازمانی و اعتماد سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

احساس عدالت تاثیری قوی بر رفتار و نگرش کارکنان دارد.هنگامی که کارکنان مشاهده می کنند که در سازمانها با آنها عادلانه رفتار می شود احساس تعلق خاطر آنها  بیشتر می شود لذا هدف از این تحقیق بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر تعلق خاطر کارکنان با توجه به نقش واسطه ای آنومی  و. اعتماد سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی یزد است.

روش شناسی

پژوهش حاضراز نظر رویکردپژوهشی ولحاظ هدف کاربردی، از لحاظ چگونگی جمع آوری داده ها، توصیفی- همبستگی و از لحاظ تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کمی است. جامعه آماری، تمامی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهر یزد به تعداد 300نفر هستند که بر اساس جدول مورگان 170 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار اندازه گیری این پژوهش، پرسشنامه 65 سوالی بود که برای بررسی عدالت سازمانی و متغیرهای آن از پرسشنامه نیهوف و مورمن (1993) و از پرسشنامه آقای شافلی و همکاران (2003) برای بررسی تعلق خاطر کارکنان و برای بررسی اعتماد سازمانی از پرسشنامه کاناواتاناچی و یو (2002) و برای آنومی سازمانی از پرسشنامه لارا ورودریگویز (2007) استفاده شد و روایی آنها از نوع محتوا بود که طبق نظر صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت و به منظور سنجش پایایی پرسشنامه ها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون الگویابی معادلات ساختاری با نرم افزار AMOSاستفاده شد .

یافته ها

 یافته هاحاکی از آن است که عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی و تعلق خاطر شغلی تاثیر مثبت و بر آنومی سازمانی تاثیری معکوس و معناداری می گذارد. همچنین اعتماد سازمانی بر آنومی سازمانی تاثیر معکوس و بر تعلق خاطر شغلی تاثیر مثبت و معناداری می گذارد. آنومی سازمانی نیز بر تعلق خاطر شغلی نیز تاثیر معکوس و معناداری می گذارد.. همچنین نتایج بیانگر این بود که آنومی سازمانی نمیتواند نقش میانجیگری در تاثیر اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی بر تعلق خاطر شغلی داشته باشد؛ اما اعتماد سازمانی، نقش میانجیگری را در تاثیر عدالت سازمانی بر تعلق خاطر شغلی ایفا میکند.

نتیجه گیری

با افزایش عدالت در سازمانها کارمندان  احساس تعلق و اعتماد بیشتری نموده  بنابراین سطح آنومی کاهش یافته و سازمانهایی با عدالت و اعتماد سازمانی بالا می توانند به طور موثر با نا هنجا ریهای سازمانی مبارزه کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!