پیامد بارداری و زایمان در نوزادان با کاریوتایپ مثبت جنینی از نظر بروز سندرم داون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم داون از علل مهم سقط به شمار می رود. با توجه به شیوع بالای این سندرم، بررسی فراوانی عدم سقط و آگاهی از علل و انگیزه والدینی که اقدام به سقط نمی کنند و در نهایت چگونگی پیامد این نوع بارداری ها، امری ضروری است. مطالعه حاضر با هدف بررسی پیامدهای بارداری و زایمان از نظر سندرم داون در نوزادان با کاریوتایپ مثبت بارداری انجام شد.

روش کار

 این مطالعه گذشته نگر در سال 1398 بر روی 330 مادر باردار که بین سال های 97-1392 تست کاریوتایپ مثبت از لحاظ سندرم داون داشتند، انجام گرفت. بر اساس چک لیست پژوهشگر ساخته، اطلاعات دموگرافیک، نوع تصمیم والدین و پیامد نهایی بارداری آنها ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 16) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که 97% از والدین با کاریوتایپ مثبت سندرم داون، اقدام به سقط نموده و 3% آنان مبادرت به حفظ جنین خود کرده بودند که در تمام آنها سندرم داون بروز کرده بود. تا زمان انجام این پژوهش، 30% از این نوزادان فوت کرده بودند و 70% تا میانگین سن 2 سالگی به حیات خود ادامه داده بودند. به علت بروز مشکلات اقتصادی و چالش های درمانی، بیشتر والدینی که بارداری را ادامه داده بودند، از تولد کودک خود پشیمان بودند.

نتیجه گیری

 با توجه به بروز و وجود برخی حساسیت ها در خصوص صحیح بودن دستورالعمل فعلی انجام سقط های پزشکی، نتایج این طرح، می تواند موید صحت این رویکرد و رفع چنین حساسیت های اجتماعی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!