بررسی حساسیت دارویی گونه های آسپرژیلوس جدا شده از مبتلایان اتومایکوزیس مراجعه کننده به کلینیک شهید مفتح شهر یاسوج در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اتومایکوزیس، عفونت قارچی حاد، تحت حاد و مزمن کانال شنوایی خارجی گوش است، شایع ترین قارچ های شناخته شده ایجاد کننده اتومایکوزیس گونه های آسپرژیلوس  و کاندیدا هستند. هرچند اتومایکوزیس به ندرت یک بیماری تهدیدکننده زندگی است ولی به علت احتمال عود بیماری یک مسئله چالش برانگیز برای بیماران و پزشکان است. میزان بروز و گزارش مقاومت به داروهای ضد قارچی در قارچ های جنس آسپرژیلوس و  کاندیدا با افزایش استفاده طولانی مدت از دارو های ضد قارچ، دسترسی به تست های حساسیتی تشخیصی استاندارد افزایش یافته است. هدف ما در این مطالعه ارزیابی حساسیت نسبت به دارو های ضد قارچی کلوتریمازول، آمفوتریسین ب، ایتراکونازول و وریکونازول در ایزوله های بالینی آسپرژیلوس جدا شده از مبتلایان اتومایکوزیس مراجعه کننده به کلینیک شهید مفتح شهر یاسوج است.

روش اجرا

 در این مطالعه 160 ایزوله ی بالینی آسپرژیلوس ، شامل 60 سویه آسپرژیلوس فلاووس، 53 سویه آسپرژیلوس توبینجنسیس، 43 سویه آسپرژیلوس نایجر، 3 سویه آسپرژیلوس تریوس و 1 سویه آسپرژیلوس فومیگاتوس ، جدا شده از بیماران مبتلا به اتومایکوزیس روی محیط PDA کشت داده شد و میزان حساسیت دارویی برای آمفوتریسین ب، ایتراکونازول، وریکونازول و کلوتریمازول بر اساس دستورالعمل CLSI M38A2 تعیین شد.

نتایج

MIC50 و MIC90 دارو های آمفوتریسین ب، ایتراکونازول، وریکونازول و کلوتریمازول به ترتیب برای سویه های آسپرژیلوس فلاووس (1 و 2، 0156/0و 0625/0، 125/0 و 25/0، 25/0 و 1)، آسپرژیلوس نایجر (2و 4، 0625/0 و 25/0، 125/0 و 25/0، 5/0 و 1) و آسپرژیلوس توبینجنسیس (2 و 4، 125/0 و 5/0، 25/0 و 25/0، 1و 1) میکرو گرم بر میلی لیتر بود. تمام سویه های آسپرژیلوس به ایتراکونازول و وریکونازول حساس بودند.

بحث

اطلاعات آزمایشگاهی به دست آمده از این تحقیق نشان داد که ایتراکونازول بهترین اثر ضد قارچ علیه سویه های آسپرژیلوس را دارد و پس از آن به ترتیب وریکونازول، کلوتریمازول و آمفوتریسین ب قرار دارند. به نظر می رسد ایتراکونازول و وریکونازول دارو های مناسبی در درمان عفونت های مرتبط با گونه های آسپرژیلوس  جدا شده از اتومایکوزیس هستند، اما مطالعات بیش تری جهت بررسی میزان مقاومت سویه های مختلف آسپرژیلوس برای دارو های مختلف ضد قارچ مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!