بررسی خواص ضد سرطانی نانوذرات نقره بر روی سلول های 5637 سرطان مثانه در مقایسه با سلول های نرمال کلیه جنینی HEK-293

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نانوتکنولوژی یک حوزه تحقیقاتی جدید همراه با کاربرد های گسترده در مدیریت سرطان می باشد. از میان نانوذرات فلزی مختلف، نانوذرات نقره به دلیل دارا بودن پتانسیل ضد توموری بالا، در درمان بسیاری از سرطان ها استفاده شده است. علی رغم مزایای بالقوه این نانوذرات، میزان تاثیر آن ها بر روی سلول های نرمال به یک چالش تبدیل شده است. علاوه بر این، تا کنون اثرات ضد سرطانی آن ها  بر روی سلول های 5637 سرطان مثانه به خوبی مشخص نشده است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد سرطانی نانوذرات نقره بر میزان بقای سلول های توموری 5637 در برابر سلول های نرمال و همچنین ارزیابی اثرات آن بر بر بیان ژن  Vascular endothelial growth factor A (VEGFA) و مهاجرت سلولی در رده سلولی سرطان مثانه می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه که از نوع in vitro  می باشد، بقای سلول های 5637 سرطان مثانه و سلول های نرمال کلیه جنینی (HEK-293) 24 ساعت پس از تیمار با نانوذرات نقره 50-30 نانومتری با غلظت های (µg/ml 125- 0) توسط آزمایش MTT (دی متیل تیازول- دی فنیل تترازولیوم بروماید) بررسی گردید. همچنین تغییرات مورفولوژیکی توسط میکروسکوپ نوری ارزیابی شد. سطح بیان ژن  VEGFA و میزان مهاجرت سلولی به ترتیب با روش های Real-Time PCR و تست خراش مورد ارزیابی قرار گرفتند. آنالیز آماری داده ها با استفاده از روش های آزمون تحلیل واریانس  One-Way ANOVA و Two-way ANOVA و به کمک  نرم افزارهای SPSS وGraphPad Prism انجام شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان می دهد که کاهش میزان بقاء در سلول های 5637 و HEK-293 پس از تیمار با نانوذرات نقره بصورت وابسته به دوز بوده، که این کاهش در سلول های توموری 5637 بصورت قابل توجهی بیشتر از سلول های نرمال HEK-293 بوده است (05/0 > p). علاوه بر این، تیمار با غلظت هایµg/ml  60 و 50 نانوذرات نقره منجر به کاهش قابل توجه در بیان ژن VEGFA (05/0 > p) و مهار مهاجرت سلول های 5637 سرطان مثانه گردید (001/0 > p).

نتیجه گیری

نانوذرات نقره می توانند بقای سلول های 5637 سرطان مثانه و سلول های نرمال HEK-293 را کاهش دهند بطوریکه اثرات مهاری آن ها بر بقای سلول های توموری 5637 نسبت به سلول های نرمال بطور قابل توجهی بیشتر می باشد. همچنین نانوذرات نقره سبب کاهش مهاجرت سلول های 5637 سرطان مثانه نیز می شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!