بررسی پارامترهای سرمی مختلف (گلوکز، سدیم، کلسیم و منیزیم) در کودکان بستری شده با علت تب و تشنج در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

به نظر می رسد عدم تعادل در الکترولیت های سرمی نقش مهمی در بروز تشنج ناشی از تب داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی سطح سرمی گلوکز، سدیم، کلسیم و منیزیم در بیماران بستری شده به علت تب و تشنج در بخش اطفال بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از فروردین ماه سال1387 تا اسفند ماه سال 1397 بود.

روش بررسی

در این پژوهش گذشته نگر، پرونده پزشکی کلیه بیمارانی که در بازه زمانی مورد مطالعه شرایط ورود به پژوهش را داشتند مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات دموگرافیک و بالینی بیماران به همراه سطح سرمی سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گلوکز خون بیماران استخراج و ارزیابی شد.

یافته ها

300 کودک بر اساس معیارهای پژوهش وارد مطالعه شدند. 264 بیمار (88%) تشنج ساده و 36 بیمار (12%) تشنج کمپلکس داشتند. میانگین سطح سرمی سدیم، کلسیم، پتاسیم، گلوکز و منیزیم در بیماران مورد مطالعه در محدوده نرمال بود. از طرفی بین سطوح سرمی این متغیرها در دو گروه تشنج ساده و کمپلکس نیز تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. بر اساس نتایج محاسبات رگرسیونی، سابقه قبلی تب و تشنج در بیماران قدرت پیشگویی بروز تشنج کمپلکس را داشت (11/10-06/2: CI95%، 00/0=P، 5/4=OR).

نتیجه گیری

 سطح سرمی سدیم، کلسیم، پتاسیم، گلوکز و منیزیم بر بروز تشنج در بیماران مورد مطالعه تاثیری نداشت. از طرفی با توجه به بالا بودن ریسک بروز تشنج کمپلکس در بیماران با سابقه تب و تشنج قبلی می توان با اتخاذ تمهیدات لازم به مدیریت بهتر بیماری و کنترل آن کمک کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!