نقش میانجی تاب آوری در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان با اضطراب کرونا در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شمیرانات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برخی از عوامل استرس زا مانند بیماری ها از جمله کرونا به دلیل ناشناخته بودن می تواند موجب برانگیختن اضطراب و نگرانی از سلامتی شود؛ شناسایی عوامل موثر بر این اضطراب می تواند موجب ارایه راهکارهای مقابله با آن شود. بدین منظور این پژوهش با هدف تعیین نقش میانجی تاب آوری در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان با اضطراب کرونا در زنان انجام شد.

روش پژوهش

روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شبکه بهداشت شهرستان شمیرانات در بازه زمانی 15 فروردین تا 15 خرداد سال 1400 بود. 250 نفر از زنان واجد شرایط با روش نمونه گیری در دسترس از طریق فراخوان اینترنتی انتخاب و به صورت آنلاین به پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان، اضطراب کرونا ویروس، و مقیاس تاب آوری پاسخ دادند. برای تحلیل داده های حاصل از ارزیابی مدل پیشنهادی به روش معادلات ساختاری از نرم افزارهای 25-SPSS و 3Smart PLS تحلیل شد.

یافته ها

بین تاب آوری با اضطراب کرونا رابطه مستقیم و منفی معنادار، و بین تنظیم شناختی هیجان با تاب آوری رابطه مستقیم مثبت معنادار برقرار است(01/0>P). رابطه مستقیم و منفی معناداری بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان با تاب آوری وجود دارد(01/0>P). همچنین تاب آوری، بین تنظیم شناختی هیجان با اضطراب کرونا در زنان مراجعه کننده به مرکز بهداشت نقش میانجی دارد (01/0>P).

نتیجه گیری

با توجه به پژوهش انجام شده، می توان گفت پایین بودن سطح تنظیم شناختی هیجان و تاب آوری بر افزایش اضطراب کرونا در زنان تاثیر دارد. همچنین بالابودن راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان موجب کاهش سطح تاب آوری در زنان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!