همکاری های بین المللی پلیسی در مقابله با قاچاق مواد مخدر و مواد روان گردان با تاکید بر نقش اینترپل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پدیده قاچاق مواد مخدر و روا‌ن‌گردان تحت عنوان تجارت سیاه، درحال حاضر بیشتر کشورهای دنیا را تسخیر و به یک چالش جهانی تبدیل شده است، از سوی دیگر فراتر از مفهوم تجارت سیاه، درآمد قابل توجه و سود وافری که از این طریق حاصل می‌شود تولیدکنندگان، فروشندگان و قاچاقچیان مواد مخدر و روان‌گردان را به کار تشکیلاتی و عملیات سازمان-دهی شده ترغیب نموده است. این پژوهش به بررسی همکاری‌های بین‌المللی در مقابله با قاچاق مواد مخدر و روان گردان با تاکید بر نقش اینترپل می پردازد.

روش‌شناسی

این مقاله با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای و نیز گزارش سالانه سازمان اینترپل تدوین گردیده و ضمن بررسی و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت کیفی، نتیجه حاصله مبتنی بر استنتاج نگارنده از منابع و متون مذکور است، از این‌رو روش مطالعه از حیث هدف «کاربردی» و از لحاظ گردآوری داده‌ها «توصیفی و کتابخانه‌ای» محسوب می‌شود.

یافته‌ها

همکاری های بین المللی با پلیس در مقابله با موادمخدر و روان گردان و نیز پدید آمدن کارتل‌های بزرگ و قدرتمند قاچاق موادمخدر و روان‌گردان با ویژگی‌هایی چون گروهی بودن، برنامه‌ریزی پیچیده، اغراض مالی بسیار قوی با هدف رسیدن به بالاترین سود، فعالیت در سطوح ملی و بین‌المللی، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

نتیجه‌گیری

امروزه شیوه‌های سنتی و مبارزه جزیره‌ای پاسخگوی معضلی به نام قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان در ابعاد بین-المللی نیست و حتی تشکیلات و اقدامات پلیسی با نگاه درون قاره‌ای مثل یوروپل، اگر منجر به بالا بردن راندمان و هم‌افزایی نهادهای بین‌المللی نشود وافی به مقصود نخواهد بود، ازاین‌رو برای کنترل چنین پدیده‌ای، تعامل و همکاری در سطح بین‌المللی ضروری به نظر می‌رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!