بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر ارتقاء خلاقیت کارکنان با نقش میانجی تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

خلاقیت کارکنان، مولفه ای کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در سازمان های امروزی با فناوری پیشرفته می باشد. شناسایی عوامل تاثیرگذار رهبری تحول آفرین و تسهیم دانش بر نقش فزآینده خلاقیت در کسب مزیت رقابتی، بسیار برجسته می باشد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر ارتقاء خلاقیت کارکنان با نقش میانجی تسهیم دانش در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) می پردازد.

روش

پژوهش حاضر از نظر روش جزء مطالعات توصیفی _ همبستگی و از نظر هدف، از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری، اساتید و روسای یگان های آموزشی و دانشکده ها، فرماندهان و مدیران یگان های اجرایی و ستادی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده، به تعداد 103 نفر محاسبه و لحاظ گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS و PLS  انجام گرفت.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان دهنده این است که رهبری تحول آفرین بر تسهیم دانش و خلاقیت کارکنان تاثیر معناداری دارد. همچنین تسهیم دانش بر خلاقیت کارکنان تاثیر معناداری دارد و فرضیه میانجی رهبری تحول آفرین برخلاقیت کارکنان ازطریق تسهیم دانش مورد تایید قرار گرفت.

نتیجه گیری

مسیولین باید جوی در دانشگاه حاکم کنند که کارکنان اطمینان حاصل کنند که به پیشنهادهای موثر و نوآورانه پاسخ مناسبی داده می شود. مدیران و فرماندهان چشم اندازهای دانشگاه را در رسیدن به  اهداف آموزشی درنظر بگیرند و قبل از تصمیم گیری، از نظرات وپیشنهادات کارکنان استفاده کنند و تا با اشتراک گذاری دانش و تجربه، ضمن انتخاب بهترین ایده و نظر، نقشه راه و برنامه های اجرایی دانشگاه مشخص گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2429487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!