بررسی دانش و عملکرد پرستاران در رابطه با نحوه ی اندازه گیری و کنترل فشار کاف لوله تراشه و تراکیاستومی بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فقدان دانش و مهارت پرستار در مراقبت از فشار کاف لوله تراشه منجر به پیدایش عوارض متعددی در بیمار می شود.  با این وجود مطالعات اندکی در این زمینه در دسترس می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین دانش و عملکرد پرستاران در مورد  نحوه ی اندازه گیری و کنترل فشار کاف بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه انجام شد.

روش ها

این مطالعه توصیفی در 151 نفر پرستاران شاغل واجد شرایط در بخش های ICU بیمارستان های آموزشی  شهر شیراز در سال 1398 انجام شد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از یک چک لیست محقق ساخته انجام شد.

یافته ها

5/21 درصد از پرستاران، محدوده طبیعی فشار کاف لوله تراشه و تراکیاستومی را به درستی می دانستند. در رابطه با راه های مختلف اندازه گیری فشار کاف ،3/5 درصد به روش حداقل نشت،7/86 درصد به روش دستی،7/74 به  دستگاه مانومتر اشاره نموده و به روش انسدادی هیچ اشاره ای نشده بود.7/60 درصد از روش دستی برای اندازه گیری فشار کاف و فقط 3/39 از مانومتر، استفاده می کردند. 3/3 درصد از حد فاصل زمان اندازه گیری فشار کاف اطلاعی نداشتند، 40 درصد در هر شیفت و 7/56 درصد زمان مناسب برای کنترل آن را هر 24 ساعت اعلام نمودند.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد عملکرد پرستاران در رابطه با راه های اندازه گیری فشار کاف مناسب است ولی دانش پرستاران این مطالعه در مورد محدوده طبیعی فشار کاف لوله تراشه و عوارض ناشی از محدوده غیر طبیعی کاف پایین می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 382
لینک کوتاه:
magiran.com/p2430018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!